SERIÁL O RITUÁLECH: O umění sibiřských šamanů s Pavlínou Brzákovou

„V šamanovi hledáme vědoucího a laskavého člověka, ale zapomínáme, že je především ztělesněním Síly, která ve svém zárodku není ani dobrá, ani zlá,“ říká Pavlína Brzáková, publicistka a etnoložka, která mezi sibiřskými šamany žila a ve svých knihách popsala nejen jejich duchovní světy. V Česku byste těžko hledali někoho, kdo o nich ví tolik, co ona.


Kolikrát jste navštívila za svůj současný život Sibiř? Kdy to bylo poprvé a co vás k ní tolik připoutalo?

Sibiř jsem poprvé navštívila ve svých devatenácti letech v roce 1991. Bylo to na konci listopadu, prosinec jsem prožila v malé burjatské vesnici v podhůří Sajan nedaleko Bajkalu. Můj zájem o Sibiř vznikl někde v dětství, kdy jsem ráda četla sibiřské pohádky a pak mnohem později začala pročítat deníky českých legionářů v Rusku. Prozatím mám za sebou devět cest, převážně do dvou oblastí – do tehdejšího Evenckého autonomního okruhu a pak později do republiky Tuva.

Jaké bylo a za jakých souvislostí vaše první setkání se sibiřským šamanem a o koho se jednalo?

První setkání se šamanem proběhlo už během první cesty, a to v malé osadě nedaleko městečka Kyren v Sajanských horách. Šaman se jmenoval Kondraška a dnes již nežije. Tehdy mu bylo přes devadesát let. Vyhledala jsem ho tak, že jsem přijela do dané oblasti a vyptávala se. Několik vesničanů Burjatů mě nasměrovalo k jeho domu. Byl už sníh a teplota se pohybovala kolem minus padesáti stupňů. Zprvu mě nechtěl přijmout, ale v tom mrazu jsem nastydla, a pak se uvolil mě přijmout jako svou pacientku. Prošla jsem rituálem, který mi měl zajistit přízeň horských duchů.

Jistě jste navštívila také Amazonský prales, jaké jsou hlavní rozdíly mezi amazonským a sibiřským šamanem?

S amazonskými rituály jsem se setkala, ale mimo prales. Hlavní rozdíl je velice jednoduchý. Sibiřští šamani si vystačí s bubnem, nepotřebují rostliny síly, jako je třeba ayahuasca. V ruské republice Tuva na jihu Sibiře jsou rituály tvořené bubnováním, šamanskými zpěvy a obětinami. A pak neskonale působí místní krajina.

Můžete prosím uvést nějaké příklady obětin?

Přírodní národy na území Sibiře dávají duchům to nejlepší, co mají. Mají-li berana, dají z něj duchům ten nejlepší a nejtučnější kus. Pokud jsou to pastevci sobů, obětují z něj také ten nejlepší kus masa.

Z návštěvy šamanů se za poslední dobu stal docela žádaný a často i nemorální byznys, proč k tomu došlo a jak má člověk poznat poctivého šamana?

Co myslíte nemorálním byznysem? Šamani ze své činnosti žijí. Je na nich, kolik si za službu určí, a je na jejich klientovi, zda je to pro něj přijatelné. Nemůžeme odsuzovat šamany, kteří sem přijíždějí, protože si je sami zveme a sami je učíme, jak dělat kurzy. Šamani nikdy kurzy nedělali, je to jev, který přinesla globalizace.

„Nemorálním byznysem“ myslím například to, že v Peru „jako po dešti“ vznikají sanctuaria pouze za účelem spirituální turistiky pro cizince a obřady tam většinou ani nedělají šamani, ale ti, kteří se za ně vydávají, čož může být i dost nebezpečné. Je něco podobného na Sibiři?

V Tuvě existuje v hlavním městě Kyzylu několik šamanských klinik, které by měly zodpovídat za kvalitu, která je v nich nabízena. Do klinik přijíždějí různí turisté a různí duchovní blouznivci, kteří zde hledají něco naprosto jiného, než se jim nabízí. Nemají znalosti kulturního kontextu, kam přijíždějí, a tak vzniká celá řada „kulturních nedorozumění“. A často také sednou na lep těm, kdo se za šamany vydávají. Je ovšem otázka, zda si to právě nezaslouží…? Jsme součástí Života a ten nás bezpečně vede k tomu, abychom se naučili dívat kolem sebe a skutečně „vidět“. A tak mám za to, že se věci prostě dějí tak, jak mají…

Možná bych k tomu ještě dodala jeden drsný, ovšem pravdivý úhel pohledu. Často se na osobu šamana díváme skrze náš kulturní kontext, který je hlavně křesťanský. Očkáváme, že šaman bude vlídný a že jeho posláním je pomáhat. A v tom se můžeme mýlit… Sibiřský šaman hlavně hromadí sílu. A nemusí se k nám chovat zrovna „křesťansky“. Nepodivujme se, když si za svou službu řekne vysokou částku. Své síly si cení a peníze jsou pro něj zhmotněná síla… I toto může být tedy určité pojetí.

Ve vesnici Mutoraj v Evenckém autonomním okruhu na řece Čuňa v roce 1993

Existovali šamani také na území Česka, pokud ano, pak najdeme zde ještě nějaké?

U nás byla tradice bylinářů a zaříkávačů. Ještě si ovšem řekněme, co znamená slovo šaman. Obvykle představuje „znalce tradice“, v burjatštině je to „sambian“. Samotné slovo „šaman“ je tunguso-mandžuského původu a znamená „píseň“. Píseň je způsob, jak šamani komunikují s duchovním světem. Zaříkávají nemoci písní, i u nás se zaříkávalo. V dávné české tradici se například nemoc posílala do košile, a ta se pak spálila za vsí. Znalci bylinkářské tradice existují na našem území nadále.

Vaše knihy jsou stále velmi žádané, připravujete aktuálně nějakou další knihu o sibiřských šamanech či na jiné téma?

V současné době dokončujeme knihu s Jaroslavem Duškem. Vznikla na základě jeho povídání na téma „první dotek“. Když se dítě narodí do našeho světa, záleží na tom, kdo se jej dotkne jako první. Zda blízký člověk, nebo zástupce Systému. Knížka je o nalézání vnitřní svobody.

Nyní také pomáhám na svět knize bylináře Vládi Vytáska s názvem Můj bylinkový svět. Měla by vyjít začátkem října. Pak mám v hlavě knihu o sibiřské šamance, bude se jmenovat Děravá skála. Ale na tuhle knihu si čtenáři budou muset ještě počkat.

Na čem ještě nyní pracujete a kdy se opět chystáte na Sibiř?

V současné době se hodně věnuji svému novému povolání. Začala jsem vyučovat dějepis a přírodopis a hledám různé metody, jak tyto dva předměty více přiblížit dětem, aby je bavily. V poslední době se hodně zaměřuji na moderní dějiny, které si pro svůj pocit jistoty musím více do hloubky nastudovávat. A kdy pojedu na Sibiř? To opravdu nevím. Zatím jsou hranice tímto směrem zavřené.

Jak byste se ve dvou větách charakterizovala?

Ačkoliv to nemusí být na první pohled zjevné, pořád se měním. Snažím se neustále na sobě pracovat, abych – až jednoho dne odejdu – nemusela ve svém životě ničeho litovat.

Pavlína Brzáková

Připravila: Barbora Vojtová Foto: Šamani z republiky Tuva

SERIÁL O RITUÁLECH – INTRO

SERIÁL O RITUÁLECH – SILOVÁ MÍSTA

SERIÁL O RITUÁLECH – ŽENA, KTERÁ ŽIJE MEZI VLKY

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.