Berlín představuje realizované sny výjimečného Christa

Výstava Christo & Jeanne-Claude v berlínské galerii Palais Populaire Berlin se jen tak nezapomene. Když bylo plánované otevření v březnu kvůli pandemii přerušeno, nikdo ještě netušil, že Christo se své poslední výstavy nedožije. Krátce před znovuotevřením výstavy pro veřejnost zemřel tento výjimečný muž 31. května v New Yorku.

Christo a Jeanne-Claude během instalace Wrapped Reichstag, Berlín 1995. Foto: Wolfgang Volz.

Výstava Christo a Jeanne-Claude: Projekty 1963–2020 poskytují vhled do jejich tvůrčího procesu téměř čtyř desetiletí. Výstava se koná za podpory Ingrid a Thomase Jochheima, kteří zapůjčili obrazy ze své soukromé sbírky. S Christem a Jeanne-Claude se poprvé setkali v roce 1994 a od té doby byli přáteli. Dnes má sběratelský pár z Recklinghausenu jedinečné kousky ze všech jejich projektů. Práce dokumentují proces vývoje tohoto jedinečného uměleckého dua.

Těžištěm výstavy je monumentální umělecké dílo, které bude navždy spojovat Christo a Jeanne-Claude s Berlínem: Velkolepé zakrytí Reichstagu před 25 lety. Jako vždy u jejich ambiciózních projektů i zde trvaly přípravy desetiletí a byly doprovázeny politickými debatami. V roce 1995 přišla instalace ve sjednoceném Berlíně v pravou chvíli – přišlo přes 5 milionů návštěvníků z celého světa! 

Wrapped Reichstag (Projekt pro Berlín), 1987. Foto: Eeva-Inkeri.

Reichstag Wrapped byl, stejně jako všechny ostatní kampaně Christa a Jeanne-Claude, financován výhradně prodejem originálních kreseb a vydání. Výstava začíná návrhy Store Fronts, projektem fasád obchodů pokrytých látkou, kterými Christo v roce 1965 dobyl newyorskou uměleckou scénu. Na konci šedesátých let bylo Wrapped Coast prvním rozsáhlým uměleckým projektem, který pokrýval 2,4 km pobřeží nedaleko Sydney s 92 900 m2 velkou fólií. Následovaly další velkolepé krajinné projekty, jako například slavný Running Fence, který se táhl v Kalifornii od Pacifiku přes travnaté kopce 59 různých farem po délce čtyřiceti kilometrů. Nebo 3 100 obrovských modrých a žlutých deštníků v Japonsku, které proměnily krajinu ve třídimenzionální obrazy.

The Gates (Projekt pro Central Park, New York City), 2004. Foto: Argenis Apolinario Photography 

„Každý projekt, když je realizován, uvolní spoustu energie. Můžete cítit obrovskou dynamiku, když stojíte před něčím, co trvalo tolik let, než bylo vytvořeno,“ řekl Christo, umělec, který byl původem z Bulharska. Se svojí manželkou a celoživotní múzou se narodili ve stejný den a celý život spolu pracovali.

Výstava realizovaných snů potrvá do 14. září. 
Více najdete zde.

Foto z výstavy: Danuše Siering

7. 7. 2020