Berlinale se kvůli pandemii rozdělí na dvě části. Soutěžit bude i film s českou stopou

Jeden z největších filmových festivalů na světě, německé Berlinale, mění termín. Místo únorových deseti dnů proběhne 71. ročník zčásti v březnu a zčásti v červnu. Samozřejmě za předpokladu, že to pandemie dovolí. Soutěžní snímky už jsou vyhlášeny. Česká kinematografie se mezi ně dostala pouze díky spolupráci na nominovaném filmu z Rumunska.

Carlo Chatrian a Mariette Rissenbeeková, organizátoři Berlinale. Zdroj: Deadline.

Berlinale bude letos jiné, než jsme zvyklí. Jeho organizátoři se ho z důvodu pandemických opatření rozhodli rozdělit na dvě části. První bude čistě pro filmové profesionály a proběhne od 1. do 5. března online. Druhé části, která je určená pro veřejnost, by se v červnu měli už účastnit diváci v kinech. To však samozřejmě pouze v případě příznivého vývoje koronavirové situace.

Umělecký šéf Berlinale Carlo Chatrian už vyhlásil finální seznam soutěžních snímků, které se na 71. ročníku festivalu utkají o sošku Zlatého medvěda. Z patnácti nominovaných bude ty nejlepší snímky vybírat porota složená ze šesti režisérů, kteří si některou ze sošek už v minulosti odnesli. Kromě hlavní ceny si Stříbrné medvědy rozdělí 7 nejlepších filmů v jednotlivých kategoriích.

Kdo má šanci získat medvěda?

Mezi nominovanými má se šesti snímky největší zastoupení Německo. Jedním z těchto šesti filmů je i Ich bin dein Mensch (Jsem tvůj člověk) režisérky Marie Schraderové, která stojí mimo jiné za netflixovým seriálem Unorthodox, který byl v loňském roce oceněn cenou Primetime Emmy Award. Za zmínku stojí i snímek Nebenan (Vedle), který je režisérským debutem herce Daniela Brühla, jehož můžete znát například jako Nikiho Laudu z filmu Rivalové. Na letošním Berlinale uvede Brühl svou černou komedii Nebenan, kde také sám hraje hlavní roli.

Nebenan, zdroj: Facebook / Berlinale.

Všech patnáct filmů se na Berlinale představí ve světové premiéře. V tomto výběru najdeme také jednu českou stopu, a sice koprodukci snímku Babardeală cu buclucsau porno balamuc, jehož český název Státní fond kinematografie překládá jako Smolný pich aneb Pitomý porno. Film rumunského režiséra Radu Judeho vznikl ve spolupráci Rumunska, Česka, Chorvatska a Lucemburska a v jedné z vedlejších rolí v něm uvidíme i českou herečku Petru Nesvačilovou.

Babardeală cu buclucsau porno balamuc, zdroj: Facebook / Berlinale.

Genderově neutrální cena

Rozdělení festivalu na dvě části není jedinou novinkou, kterou organizátoři Berlinale letos připravili. Vůbec poprvé v historii velkých filmových festivalů dojde ke sloučení cen za mužské a ženské herecké výkony. Podle oficiálního twitterového účtu Berlinale bude tedy ocenění pro nejlepšího herce a herečku nahrazeno genderově neutrální cenou za herecký výkon.

Stejné podmínky budou platit i pro ocenění za vedlejší role. „Jsme přesvědčeni, že nerozdělování cen v hereckém poli podle pohlaví bude signálem pro citlivější genderový přístup ve filmovém průmyslu,“ uvedli Carlo Chatrian a Mariette Rissenbeeková, která je výkonnou ředitelkou festivalu.

Soška z festivalu Berlinale, zdroj: DPA.

Jak a zda proběhne červnová „veřejná“ část festivalu, je zatím ve hvězdách. To samé ostatně platí i pro karlovarský filmový festival, jehož pořadatelé se pro chystaný 55. ročník zatím drží červencového termínu a přihlašování filmů do soutěže běží jako obvykle.

Knižní vzpomínky na Berlinale

Ve stejném období, kdy byly ohlášeny detaily k březnové části festivalu, vyšla také kniha, která skrývá mnohá tajemství jeho uplynulých ročníků. Jedná se o memoáry bývalého ředitele Berlinale Dietera Kosslicka s názvem Immer auf dem Teppich bleiben (Vždy zůstat na koberci). Součástí knihy, která vyšla v hamburském vydavatelství Hoffmann Und Campe, jsou nejen jeho vzpomínky na magické momenty ze zákulisí festivalu, ale i úvahy o budoucností kin v kontextu dnešní doby.

Kosslick byl ředitelem Berlinale v letech 2001 až 2019. V knize se čtenáři doví, jak nalákal do ledového Berlína Clinta Eastwooda a Martina Scorseseho, jak Meryl Streepové koupil narychlo kytku na benzínce anebo jak zastavil stavební práce na berlínském Humboldtově Fóru, aby se Rolling Stones mohli vyspat.

Dieter Kosslick, zdroj: DPA.

V knize se Dieter Kosslick zamýšlí i nad tím, za co vděčíme kinematografii a proč ji musíme zachránit. Během křtu knihy dostal bývalý šéf festivalu otázku, zda kino přežije současnou krizi. „Myslím, že ano. Mnoho lidí si teď všímá věcí, na které dříve zapomněli. Ať už je to vaření nebo kultura.“

16. 2. 2021