Co je ghost kitchen?

Zní to jako název hororového snímku z kulinárního prostředí, ale ve skutečnosti jde o takzvané chytré kuchyně ke krátkodobému pronájmu s jediným smyslem - navařit a rozvézt.

Žádné stoly, zato velká úspora nákladů. Zároveň prostor pro experimenty a chyby. Takový je smysl tak zvaných ghost, virtuálních či cloud kuchyní. Jedná se o plně vybavené kuchyně, které si může jeden člověk či tým lidí pronajmout na různě dlouhou dobu a v různých časech. Stačí, když si obstará suroviny a ostatní nemusí řešit. Voda, proud a kuchyňské vybavení jsou součástí kuchyně. Některé ghost kitchen nabízejí s pronájmem i výběr z delivery servisů, tedy rozvážkových služeb, které většinou potřebujete, když chcete vařit jídla, pro které potřebujete okamžitý odbyt.

Je to zcela jiná cesta, než aktuální restaurační trend otevřených kuchyní, kde je kuchař v interakci s hostem a v podstatě pro něj vytváří takový kulinární koncert. V takovém případě host kouká kuchaři pod ruce, vidí, jak se mu připravuje jídlo a vzniká tam z jeho strany mnohem větší důvěra – v jídlo, kuchaře a restauraci. Na druhou stranu může být kuchař dost často pod stresem z toho, že je pod kontrolou strávníka, pod časovým tlakem a snahou o maximální preciznost. Chyby se u klasických restauračních konceptů s otevřenou kuchyní totiž moc neodpouští. Zato si kuchař může odnášet špetku příjemného pocitu slávy.

Koncept ghost kitchen je zcela jiný a má – jak v případě všeho – své výhody i nevýhody. Hlavními plusovými body je minimalizace nákladů. Ne každý začínající podnikatel ve stravovací oblasti si může hned na startu dovolit zakoupit drahé kvalitní spotřebiče a jiné kuchyňské vybavení. Odpadají mu starosti se sháněním provozovny a s řešením veškerých administrativních a hygienických úkonů. Kuchyň lze využít také jako prostor pro experimentování či jako inovativní gastro-hub. Provozovatel chytrých kuchyní může mít různé nájemce, v různých časech, takže jednak diverzifikuje své příjmy a k tomu si v ideálním případě celodenní obsazeností zajistí maximální vytíženost prostoru a tím pádem i rychlou návratnost své investice.

Zkrátka na kulinární scénu přichází nová dimenze „take away“ služby. Zda-li se v Česku uchytí, ukáže čas. Každopádně v západních zemích už funguje skvěle!

28. 1. 2020