Historie automobilů Porsche a Škoda

auto-brana-berlin

Václav Laurin se narodil roku 1865 v Kameni. V Mladé Boleslavi se vyučil zámečníkem.

Ferdinand Porsche se narodil o dvacet kilometrů dál – roku 1875 ve Vratislavicích. V Mladé Boleslavi vystudoval průmyslovku. Oba ve svých osmnácti letech z města odcházejí.

auto-historie-5

Ferdinand Porsche jde pracovat do Vídně a již v roce 1900 vystavuje za Rakousko-Uhersko na světové výstavě v Paříži svůj ojedinělý elektromobil Semper Vivus. Ve stejném roce představuje i historicky první hybridní auto. Jeho dalším zaměstnavatelem je firma Daimler. Poté co se s vedením kvůli financím nepohodl, z firmy odchází a roku 1930 zakládá vlastní firmu Dr. Ing. Porsche Gmbh. Roku 1934 získává zakázku od Říšského automobilového sportu zkonstruovat „auto pro masy“. Tak vzniká Volkswagen VW, později zvaný Käfer (Brouk).

auto-škoda-historie

Václav Laurin odchází do Drážďan, kde s německým partnerem otevírá dílnu na výrobu kol. Poté, co se pohádali, vrací se zpět do Mladé Boleslavi a s Václavem Klementem zakládají firmu Laurin a Klement L&K. Nejdříve na výrobu kol a v roce 1899 představují veřejnosti první český motocykl.
 V roce 1905 začíná výroba automobilů za bezkonkurenční cenu 3600 korun a společnost se brzy stává největším výrobcem aut
v Rakousku-Uhersku. Během 
1. světové války zavedli ve firmě L&K výrobu munice a zbraní pro armádu. Poté, co areál zachvátil zničující požár, dostává se L&K do existenčních problémů a v roce
 1925 prodává firmu koncernu Škoda.

auto-historie-4

Během 2. světové války i Ferdinand Porsche zavádí výrobu munice a zbraní pro armádu. Dostává se však do finančních problémů. Jeho pověsti po válce nepřispívá ani úzká spolupráce a přátelství s Hitlerem, ani dlouhotrvající soudní spory ohledně úspěšného auta VW Käfer. Při konstrukci totiž vycházel Ferdinand Porsche z návrhu Hanse Ledwinky, šéfkonstruktéra kopřivnické Tatry. Soudní spory o práva se vedly dlouho. Skončily až v roce 1960, kdy Porsche vyplatilo Tatře tři miliony marek odškodnění.

auto-historie-2

Dnes obě automobilky Porsche i Škoda patří do německého koncernu Volkswagen VW.

P. S. Po 2. světové válce z VW zbyly jen trosky a firma se dostala pod kontrolu okupační mocnosti Anglie. V březnu 1948 přijel na návštěvu Henry Ford II. a Britové mu nabídli jako dar bezplatný vstup do firmy VW. Henry Ford si nebyl jistý, a tak se zeptal na názor svého předsedy představenstva. Ten odpověděl legendární větou: „Pane Ford, to, co nám zde nabízejí, nemá hodnotu ani halíře.“ (Mr. Ford, I don’t think what we’re being offered here is worth a damm.) Dnes patří VW k největším koncernům na světě.

Text Danuše Siering

23. 1. 2019