#restartpodnikani Awec Group: Každá krize přináší příležitost vymyslet něco nového

Kateřina Beránková je podnikavá žena. S každou překážkou, se kterou se v profesním životě setkala, se vyrovnala tím, že ji pojala jako příležitost. To se týká i její firmy Awec Group, která se zaměřuje na zpracování přesných strojírenských dílů, plechů a nově také výrobu dezinfekčních stojanů. Kateřina je skvělým příkladem toho, že krize ještě nemusí znamenat paralýzu výroby nebo vývoje nových produktů. Díky tomu je společnost Awec Group připravena čelit i druhé vlně koronavirové pandemie.

Společnost AWEC vznikla v roce 2009, jaké byly její začátky?

Během hospodářské krize v roce 2008 jsem řídila divizi logistiky a nákupu v jedné strojírenské firmě zaměřené na automobilový průmysl. Vzhledem k situaci na trhu se firma rozhodla ukončit činnost. A tak jsem využila svých zkušeností a kontaktů a založila firmu AWEC. Následně jsem se vydala do Vietnamu uzavřít první obchodní dohodu.

Bylo náročné prosadit se na českém trhu?

Na český trh jsme se tehdy nezaměřovali. Měla jsem tu výhodu, že jsem mohla navázat na obchodní partnerství i kontakty z mého předchozího působiště. Vyráběli jsme od začátku čistě pro export, zejména pro velké světové automobilky a pro zákazníky, se kterými jsem komunikovala v předchozí firmě.

Čemu všemu se ve svém portfoliu věnujete?

Původně jsme se zaměřovali pouze na přesné strojírenské díly, na řezání a obrábění velkých sérií. Během let se náš záběr rozšířil a v současné době máme jak divize zaměřené na střední a menší série, tak také prototypovou výrobu. Dva roky zpět se nám podařilo úspěšně rozjet divizi na zpracování plechů. A nyní v době koronavirové pandemie jsme založili divizi Awec Health Care a přišli na trh s vlastní modelovou řadou dezinfekčních stojanů pod vlastní značkou AC Stand.

Proč si zákazníci vybírají právě vás?

Zákazníci z automobilového průmyslu se vždy rozhodovali zejména na základě kvality a zákaznického servisu, na čemž jsme si vždy zakládali. Vzhledem k tomu, že jsme relativně malá firma, často jsme také byli schopni vykrývat výpadky v jejich vlastních systémech či dodávkách. Kvalita a preciznost byla vždy naší prioritou, proto si nás často vybírají němečtí zákazníci, pro které jsou tyto atributy klíčové.

Jak důležitý je pro vás zákaznický servis?

Zákaznický servis pro nás byl a vždy bude jednou z nejdůležitějších hodnot. Máme v této oblasti po těch letech na trhu velké know-how a jsme schopni být vysoce flexibilní a dělat rozhodnutí velmi rychle. Naši odběratelé vždy oceňovali, že jsme byli vždy k dispozici, uměli dobře plánovat výrobu a udělat vždy vše pro spokojenost našich zákazníků.

Máte klienty i v zahraničí. Jak se vám tam daří?

Většina našich zákazníků je ze zahraničí, nejčastěji z Německa, neboť zde sídlí většina automobilek. V ostatních státech pak často spolupracujeme s jejich dceřinými společnostmi. Daří se nám dobře, jen nám samozřejmě období koronakrize dalo stejně jako spoustě dalších firem pořádně zabrat. Snažili jsme se ale být připraveni na potenciální recesi, jenom díky tomu jsme situaci zvládli. A teď se chystáme na druhé kolo.

Čím se lišíte od konkurence?

Především schopností rychle rozhodovat a flexibilně reagovat na poptávku, nebo změny ve výrobě. Nejsme korporát, u kterého dlouho trvá projít přes všechny interní procesy a reagovat tak na aktuální potřebu nebo přání zákazníka. Naproti tomu malé firmy, jejichž majitelé jsou většinou strojaři, sice flexibilní jsou, ale nejsou schopni nabídnout odpovídající zákaznický servis. My máme oproti nim ve firmě specialisty zaměřené na kvalitu, dokumentaci či právě zmiňovaný zákaznický servis v různých jazycích. Navíc umíme plánovat, máme zkušenosti s dodávkami pro velmi náročné zákazníky, kteří nás toho hodně naučili.

Jak ovlivnila koronavirová krize výrobu?

V celém našem odvětví naprosto zásadně, neboť se na několik týdnů výroba zcela zastavila. Troufnu si říci, že u nás byly dopady, nepočítám-li turistický ruch či eventový obor, jedny z nejmarkantnějších. Než se naši zákazníci vzpamatovali a výroba se začala pomalu oživovat, snažili jsme se analyzovat, které jiné segmenty trhu můžeme oslovit, na jaké produkty se zaměřit a využít tak know-how našich lidí a výrobní kapacity. A tak vznikla myšlenka na již zmiňovanou zdravotnickou divizi Awec Health Care.

Jak jste se této situaci přizpůsobili?

Nemám moc ráda klišé, ale pravdou je, že jsme se na celou krizovou situaci snažili podívat z pohledu potenciálních příležitostí. Jak už jsem zmiňovala, poprvé za dobu existence firmy jsme vyvinuli vlastní produkt se značkou i komunikací. Vždy jsme totiž pracovali jen se zadáním a většinou i přesnou technickou specifikací od zákazníka. Tohle bylo ale něco úplně nového. Naučili jsme se na tom spoustu věcí, jak v rámci designu, tak především specifika retailového trhu. V současně době tak celý náš tým pracuje na tom, aby co nejvíce firem – od obchodů po výrobní podniky – mělo k dispozici naše dezinfekční stojany a mohli tak svým zaměstnancům či zákazníkům vytvořit co možná hygienicky nejbezpečnější prostředí.

Na co jste ve firmě pyšná?

Asi právě na tu schopnost se přizpůsobit situaci, trhu či potřebě zákazníka. Během 11 let, co jsme na trhu, se nám podařilo úspěšně udržet na trhu, a to i přes to, že jsme malá firma v obrovské konkurenci mezinárodních korporátů. Jsem pyšná na celý svůj tým, který je schopný přijímat nové výzvy a hozené rukavice.

Jaké jsou plány do budoucna?

V dnešní době je plánování, a to nejen v našem oboru, hodně těžkou disciplínou. Já to beru tak, že pro nás zvládnutí období koronakrize byla jakási kvalifikace, díky jejíž úspěšnému absolvování jsme se kvalifikovali na start nového závodu, který začíná právě teď. To, že jsme přežili, ještě do budoucna nemusí vůbec nic znamenat. Teď teprve bude na nás prokázat, jak se dokážeme zorientovat a uspět v tomto „novém normálu“. Já už jsem jednu hospodářskou krizi zažila a znamenala pro mě rozjezd mého vlastního podnikání. Věřím, že něco nového nám přinese i toto období. A třeba díky tomu vstoupíme do nových oborů, které nám otevřou nové obzory. Absolvovala jsem v uplynulých dnech několik schůzek se zajímavými firmami a opravdu věřím ve velký potenciál, který jako český národ máme. Mým snem je pak vyrábět produkt “s přidanou hodnotou”, který má vyšší smysl a ambici změnit společenskou a politickou situaci u nás.

Jste členem Helas New Encounters Clubu, jenž je součástí Podnikatelské platformy Helas. Myšlenkou platformy je „Budujeme hrdé Česko“, je vám toto téma blízké?

Já jsem velký patriot, i když miluju cestování. Přestože jsem za svůj život procestovala desítky zemí, vždy jsem se těšila domů. A osud Česka mi nikdy nebyl lhostejný, ostatně mnoho mých aktivit mimo podnikání je v neziskovém sektoru. I proto aktivně spolupracuji se spolkem Milion chvilek pro demokracii či Společně Brno. Extrémně mi záleží na budoucnosti naší země, na dodržování demokratických principů, obraně hodnot a hrdosti každého z nás.

Více najdete zde.

17. 10. 2020