#restartpodnikani Filmové léto s Artinii

Ctirad Hemelík je mužem mnoha projektů. Tentokrát jsme naši pozornost zaměřili především na Artinii, který má ambice měnit paradigmata distribuce a komunikace filmů i umění.

Projekce filmu na Vltavě

Vaše projekty nejdou s proudem a s železnou pravidelností přicházíte s něčím novým. Jak do těchto aktivit zasáhla momentální situace?

Byl to pro mne šok, jako pro všechny. První dny mě zastihly doslova několik málo dní před začátkem jarního festivalu Evolution. Dovedete si představit, že většina nákladů již byla vynaložena a celý tým jel naplno. Takže jsme za maximálního běhu přepřahali. Festival byl nařízeními vlády nakonec zrušen a nám se podařilo jej přeložit na září. Můj novější projekt, Artinii, to samozřejmě také zasáhlo. Celý koncept je založen na setkávání lidí při sledování filmů a nejprve jsme tak karanténu vnímali jako velkou ránu. Pak jsme se zaměřili na to, co umíme nejlíp – digitálně dodat film i malým komunitám k promítání na nejprapodivnějších místech. Paradoxně nás situace nakopla k ještě většímu tempu a vymysleli jsme charitativní projekt pro dětské domovy, jako úplně první jsme zrealizovali bezpečné karanténní autokino a řadu dalších projektů, které postupně nasazujeme.  

Ctirad Hemelík.

Co je pro vás v této chvíli nejdůležitější?

Držet se našeho záměru a hodnot a podporovat týmy. To nám dává sílu nabírat na rychlosti. Mám velké štěstí, že spolupracuji s lidmi, kteří sdílí mé vize a jdou do toho se mnou naplno.

V jaké fázi je projekt Artinii a co vás přivedlo k tomu nápadu?

To je na dlouhé vyprávění. Vždycky jsem rád dával lidi dohromady, to mě baví, tam vznikají magické a inspirativní momenty. A když jsem chtěl na svých akcích promítat filmy, zjistil jsem, že to vůbec není jednoduché a stojí to hromadu času a úsilí. Nebylo mi jasné, proč to v digitálním věku pořád funguje tak neohrabaně. Spolu s Vítkem Krajíčkem jsme si řekli, že to prostě vymyslíme a zrealizujeme sami. V tuto chvíli máme naše služby technologicky plně vyvinuté, už pracujeme na dalších vylepšeních a službách. Neustále rozšiřujeme katalog filmů, které si mohou lidé veřejně promítat. Máme za sebou promítání v dětských domovech, autokina, kino venku, promítání filmu v restauraci při firemním večírku. Chystáme spolupráci s jednou z největších českých značek a jdeme i do světa, budeme v TOP 3 projekty na film festivalu v Cannes.

Máte ambice měnit paradigmata distribuce a komunikace filmů a umění. Co si pod tím má potencionální divák představit konkrétně? 

Je to jednoduché, ale nezvyklé. Už není nutné sedět před televizí v obýváku nebo jít do velkého multiplexu na film. Můžete se domluvit s kamarády, s klubem, se sousedy, a udělat si komunitní promítání kdekoliv. Stačí vám notebook, projektor, bedýnky. A plátno, pěkná bílá zeď nebo prostěradlo. Jak kdo chce. Promítat můžete i bez připojení k internetu. A co je možná ještě zajímavější, u nás si vyberete filmy, které odpovídají vašim zájmům a do běžné distribuce se nemají šanci dostat.

Kolik lidí je do projektu zapojeno a jak to celé funguje?

Začínali jsme v pár lidech, dnes nás je pomalu k padesáti. Máme velký tým developerů a tým lidí, kteří se starají o nabídku filmů a péči o komunity. Z hlediska potenciálního promítače, kterým může být opravdu kdokoliv, je to otázka pár kliků na počítači. Navštívíte nás web, registrujete se, vyberete si film, stáhnete zdarma softwarový přehrávač a film. Pak už se můžete odpojit a jít promítat.  

Jaké filmy máte rád Vy osobně?

Rád se podívám na jakýkoliv dobrý film. Moje srdcovka jsou spirituální filmy a vše co vás podnítí k rozmýšlení, pocity, a nakonec i přemýšlením. 

Kdo konkrétně se stará o výběr filmů a umění, které je díky vám dostupné v mnoha zemích světa?

To je velmi důležitá část našich aktivit. Máme odborníky na dramaturgii a na filmový průmysl. Věnuji se tomu osobně i já a Vítek. Je to o osobních kontaktech po celém světě, protože jde o úplně nový způsob distribuce filmů. Musíme majitele práv přesvědčit, že u nás jsou jejich filmy v dobrých rukou a že jim otevíráme nová publika a trh. Naše řešení je navíc na opravdu nejvyšší úrovni ochrany práv, ale je to celé novinka. I proto jdeme s naším projektem do Cannes. Víme, že ti, kteří s námi mluví a náš projekt pochopí, se často stávají našimi ambasadory.

Jak probíhá analýza dat, abyste oslovili tu správnou cílovou skupinu?

Pracujeme se všemi nástroji, které jsou k dispozici. Časem to bude hlavně o umělé inteligenci, která umožní zákazníkům vyhledávat filmy, o kterých ani nevěděli, že existují, a přesto jsou pro ně jak dělané. Zatím je pro nás nejdůležitější dostat se do povědomí a pobídnout zákazníky, aby nás vyzkoušeli. Víme, že se pak vracejí.

Co se týče byznysové linie, kde vidíte své cíle a jak probíhá financování? 

Co se týče cílů, míříme vysoko. Máme co nabídnout globálně. Takže i při našich férových cenách je potenciál opravdu velký. Projekt máme naštěstí zafinancovný, velké díky patří našim osvíceným investorům ze skupiny Sebre.

Jaké máte představy a sny o ideálním fungování tohoto projektu?

Sním o tom, že se Artinii stane největším světovým distributorem filmů v tržní mezeře mezi filmy pro soukromé promítání do 6 osob a velkými kiny. Sním o tom, že díky Artinii se díla dostanou ke svým divákům, tam, kam dosud nedosáhly. Sním o tom, že přispějeme k dalšímu rozvoji filmového průmyslu a tvůrců, teď tak těžce zasažených.

15. 6. 2020