#restartpodnikani Flex Logistik: Pokud vázne obchod, vázne i doprava

Flex Logistik je malá dopravní a spediční firma, která na vnitrostátní i mezinárodní úrovni zajišťuje přepravu malých i nadrozměrných nákladů, kurýrní zásilky i přepravu nebezpečného zboží (ADR). Co jí dala a vzala koronakrize, popisuje majitelka Vlasta Valentová, která vyzdvihuje hlavně různorodost a dynamičnost své práce, včetně špetky adrenalinu.

Do vaší nabídky spadá široké portfolio služeb, o jaké byl největší zájem před koronakrizí a jak je tomu nyní?

Před koronakrizí se na nás zákazníci obraceli se žádostmi o přepravy celovozových a kusových zásilek jak v importu, tak v exportu. V současné době dostáváme bohužel od našich zákazníků mnohem méně zakázek, než bylo obvyklé. Až dosud byly pro nás vždy nejsilnější měsíce září–listopad. Letos v září bude ale podle předběžných výsledků náš obrat zhruba o 30 % nižší než v loňském roce.

Do jaké míry jste museli propouštět či jinak snižovat náklady?

Zatím jsem žádného zaměstnance kvůli nižším tržbám a zisku nemusela propustit. Situaci se snažím řešit snižováním režijních a osobních nákladů a zmrazením investic do nákupu nové techniky.

Vlasta Valentová.

Co je pro vás v současné době největší problém?

Jako největší problém v současné době vidím to, že mnohé firmy, a to jak u nás, tak v zahraničí, stále nepracují naplno. Podle mého názoru se bojí dalších omezení, která může přinést nepříznivý vývoj v souvislosti s koronavirem, mnohdy je k tomu vede i nedobrá finanční situace. Náš obor je ale závislý na fungující výrobě i obchodu. Pokud výroba a obchod váznou, vázne i doprava.

Kromě kamionové dopravy, nadrozměrných nákladů i kusových zásilek poskytujete také kurýrní dopravu, vnímáte zvýšenou poptávku po této službě?

U kurýrní dopravy jsme nezaznamenali žádný nárůst. Řekla bych, že naopak mnozí zákazníci vyhledávají co nejlevnější možnost dopravy, a to mnohdy i na úkor rychlosti doručení, spolehlivosti a kvality. Není tomu samozřejmě tak vždy, ale v poslední době se s tím setkáváme stále častěji.

Jaký podíl má aktuálně vnitrostátní a mezinárodní doprava? Myslíte si, že se to bude ještě nějak měnit?

Naše zakázky se skládají zhruba ze 30 % z vnitrostátních přeprav a ze 70 % z mezinárodní dopravy. Všeobecně se však podíl vnitrostátních přeprav už od loňského roku značně zvýšil a myslím si, že tento trend prozatím zůstane.

V jakých zemích, kde nakládáte, vnímáte největší ztráty?

Největší úbytek přeprav jsme zaznamenali v importech z Francie a z Anglie. Z Itálie, i když tam situace byla letos na jaře velmi vážná, jsme zásilky vozili stále a bylo jich dost a také s našimi kolegy v Itálii jsme byli po celou dobu v dobrém kontaktu.

V čem se lišíte od konkurence, v čem je vaše přidaná hodnota?

Jsme malá dopravní a spediční firma s velmi dobrým a stabilním kolektivem. Naše práce je týmová, informace si průběžně předáváme, díky tomu máme zajištěnou naprostou zastupitelnost. Naši zkušení dispečeři vždy podle požadavku zákazníka vytipují pro něho to nejlepší řešení.

Máte pocit, že koronakrize je pro vás také v určitém slova smyslu přínosem? V čem?

Koronakrize nás zastihla nepřipravené, tak jako mnohé další. Firmu jsme ale nezavřeli, naopak jsme pracovali s ještě větším úsilím, abychom situaci ustáli a zvládli. V březnu a dubnu letošního roku některé velké dopravní firmy práci omezily na minimum, a tak se stalo, že se na nás začali se svými požadavky obracet noví zákazníci a někteří z nich s námi spolupracují dodnes. V tom vidím jediný přínos pro nás z té doby.

Více najdete zde.

9. 10. 2020