#restartpodnikani GORDIC: Výhodou krize je tlak na digitalizaci

„Vytváříme prostor a nástroje pro propojenou společnost, v níž bezpečné technologie usnadňují život,“ říká o rodinné firmě GORDIC její zakladatel Ing. Jaromír Řezáč. Nejen o tom, že koronakrize potvrdila nezbytnost digitalizace služeb, jsme mluvili s Lucií Sedláčkovou, ředitelkou marketingu a PR společnosti, která je předním českým tvůrcem a dodavatelem informačních systémů.

Generální ředitel Jaromír Řezáč spolu se syny Markem a Michalem.

Vytváříte prostor a nástroje pro srozumitelnou komunikaci lidí a organizací, co si pod tím můžeme představit?

Vytváříme softwarové nástroje pro snadnou komunikaci mezi občany a úřady. Samotným úředníkům práci výrazně ušetří třeba spisová služba či provázaná agendová řešení. Naší produktovou vlajkovou lodí je otevřená a bezpečná integrační platforma GINIS, která zajišťuje úřadu správu jednotlivých agend i integraci s dalšími nástroji. Integraci se věnujeme i v oblasti IoT, kde dovedeme propojit chytré technologie různých dodavatelů domácnosti či organizace do jednoho provázaného “ekosystému”.

Jste předním českým tvůrcem a dodavatelem informačních systémů s komplexní uživatelskou podporou, jak a v čem se od roku 1993, kdy jste vznikli, změnil trh nejvíce?

Informační technologie se mění a vyvíjí opravdu rychle. V devadesátých letech byl trh dynamičtější, úřady i firmy si pořizovaly první počítače a první software třeba na vedení účetnictví. Dodavatelé jim začali řešit základní agendy pro jejich fungování. S postupem doby přibývalo legislativy, procesy ve veřejné správě se stávaly složitějšími a technologie dokonalejší. Dnešní doba klade výrazně větší nároky na uživatele i dodavatele. Poptávají se více integrace aplikací, zvyšují se nároky na bezpečnost a z interních systémů se pozornost přesouvá na komunikaci s občanem a poskytování online služeb.

Byla nedávná krize něčím, co vaší společností za tu dobu nejvíce otřáslo?

Krize chod naší firmy samozřejmě ovlivnila. Podařilo se nám však rychle zavést opatření vedoucí k plnohodnotnému fungování během těch několika měsíců naplněných globální nejistotou. Samozřejmě tomu nejvíce pomohlo naše IT zaměření – nebyl tak problém s pomocí komunikačních nástrojů přesunout většiny procesů do online prostředí a přejít na home office všech pracovníků. Totéž se týká poskytování našich služeb, které jsme i během koronakrize poskytovali svým zákazníkům v plném rozsahu. Asistenční, konzultační a administrační služby byly zajišťovány do značné míry vzdáleně již před pandemií. Nově přibyla digitálně vedená školení nebo projektové řízení.

Lucie Sedláčková a Marek Řezáč.

Co pro vaši společnost bylo na krizi pozitivní a co naopak negativní?

Určitě bychom našli některé dílčí procesy, které se zefektivnily. Začali jsme více komunikovat přes IT nástroje, ušetřili jsme čas, který jsme za normálních okolností trávili cestou do práce nebo na schůzky. Byla to také příležitost se zamyslet, jak se na obdobné situace ještě lépe připravit. Řada našich zákazníků aktivně hledala cesty k poskytování digitálních služeb občanům a využití technologií k zefektivnění chodu úřadu – zejména těch, které jim zajistí plnohodnotné fungování i v případě, že většina jejich pracovníků bude muset např. zůstat doma v karanténě. Určitě nám výrazně pomohlo, že firma začala před časem využívat Office 365 i další cloudové služby, a tudíž nikdo z nás neměl problém s prací z domu. Můžeme se opřít o zaměstnance, kteří se v těchto nelehkých dnech snaží dělat maximum, aby zákazník nepocítil jakýkoliv výpadek. A za výhodu lze považovat i naše široké produktové portfolio, ve kterém je řada nástrojů určených pro automatizaci a digitalizaci. V běžných dobách bylo jejich využití výhodou, dnes se stává nutností.

Museli jste kvůli korona krizi nějakým způsobem měnit vaši marketingovou strategii?

Ano, ze dne na den jsme museli změnit naši marketingovou strategii a přizpůsobit ji aktuální situaci. Daleko více jsme se zaměřili na online marketing – psali jsme velké množství článků na náš web, ale i do nejrůznějších online médií, soustředili jsme se na přípravu metodických videí či na PPC kampaně. Rozšířili jsme nabídku online školení, což se u zákazníků setkalo s pozitivními ohlasy. Naopak jsme byli nuceni stopnout veškeré konference, prezenční školení či účast na veletrzích. Naši obchodní zástupci se zaměřili na průzkum spokojenosti a hledání prostoru pro další vylepšování. Městům jsme na rok zdarma poskytli licence k nástrojům na poskytování digitálních služeb i balíček základních elektronických formulářů pro řešení častých potřeb občanů. Ta pak mohla v těchto nelehkých dnech nabídnout občanům digitální služby i online komunikaci.

Na co se nyní budete nejvíce soustředit a v čem vidíte budoucnost v rámci vašeho oboru?

Chceme pokračovat v nastoupené cestě k digitálním službám, k otevřenosti našich platforem a uživatelské přívětivosti při zachování vysoké úrovně bezpečnosti v duchu našeho hesla SDIS (security – design – integration – simplicity). S nástupem nové verze naší platformy GINIS 2020 nabídneme našim uživatelům mj. responzivní design, bezpečnější provoz, rychlejší vzájemnou komunikaci i příjemnější práci díky chytrým políčkům a automatickému doplňování. Celý úřad se stane flexibilnějším – aplikace mají stejnou logiku, takže uživatel se snáze zaučí na jinou pozici. Přechod na webové klienty, masivní využití cloudových služeb a rostoucí důraz na bezpečnost jsou trendy, se kterými se bude muset vyrovnat každá firma v oboru.

Vaše těžiště spočívá víceméně ve zmíněném online prostředí. Lidé si možná právě kvůli krizi uvědomili, že tento „prostor“ bude hrát čím dál tím zásadnější roli. O co budou mít/mají nyní lidé podle vás největší zájem?

Obecně se jedná o digitální služby. Rozcestník námi poskytovaných digitálních služeb je dostupný na digitalnisluzba.cz. Jako příklad lze uvést Portál občana – moderní způsob komunikace úřadu s občany. Lidé díky němu vyřeší své životní situace a například zaplatí poplatky platební kartou přes mobilní aplikaci. Je výzvou pro úřady i pro nás dodavatele řešit takové situace, o které budou mít občané skutečně zájem. Jednou z nich může být například přihlášení dítěte do školky. To je v některých městech problém a online řešení je nejen rychlejší a pohodlnější, ale je i transparentní.

Generální ředitel Jaromír Řezáč spolu se syny Markem a Michalem.

V čem spočívá vaše konkurenční výhoda oproti podobně zaměřeným společnostem?

Máme více než čtvrt století zkušeností s digitalizací veřejné správy. Naše systémy jsou provázané – je velmi snadné například k zakoupenému účetnictví napojit archivaci dokumentů či správu majetku. Jsme tvůrcem a dodavatelem informačních systémů s komplexní uživatelskou podporou. Naše produkty jsou vždy v souladu s aktuálními legislativními předpisy. Klademe obrovský důraz na integraci a kybernetickou bezpečnost všech našich řešení.

Vnímáte na krizi také něco pozitivního pro společnost?

Určitě, krize měla pro společnost jako takovou vedle negativ i spoustu pozitiv. V první řadě bych zmínila semknutí společnosti při šití roušek či pomáhání potřebným. Rodiny najednou začaly trávit daleko více času se svými blízkými a místo do obchodu či kina chodily do přírody. Za období pandemie i poté se výrazně zvýšily hygienické návyky, což je prospěšné i pro boj s dalšími onemocněními. Abychom se přesunuli i do té pracovnější roviny – hlavní výhodou krize byl větší tlak na digitalizaci. Řada firem, a právě i úřadů si díky tomu uvědomila nutnost online komunikace a práce odkudkoliv. Zaměstnanci mnohých firem se zároveň naučili, že home office nerovná se dovolená a zaměstnavatelé zjistili, že může být velmi přínosný, efektivní a ekonomický. Naši klienti z veřejné správy si uvědomili nutnost poskytování služeb občanům online a potřebu využívat IT k maximálnímu zefektivnění fungování úřadu. Ty mohou díky nim plnohodnotně fungovat, i v případě, že většina jejich zaměstnanců bude muset např. zůstat doma v karanténě. Celá „koronakrize“ nás všechny měla možná prověřit, jak moc jsme připraveni na podobně nepředvídatelné situace a na čem je nutné ještě zapracovat.

Co si myslíte, že by mohlo pomoci rekonvalescenci české ekonomiky nejvíce?

Nejsem si jistá, zda jsem ta správná osoba, která by měla hodnotit stav české ekonomiky, ale dle mého názoru by hlavně pomohlo, kdyby média přestala strašit naše občany. Lidé již půl roku neřeší nic jiného, než kdo je kolem nich nemocný, zda se náhodou nemohl setkat s někým nemocným, jestli vůbec mohou za příbuznými na návštěvu či do restaurace na oběd, kolik lidí zemřelo a jestli nedostanou zítra výpověď v práci. Pomohlo by vyzvat občany k zodpovědnému chování, aby se nešířila nákaza, řádně je poučit o vlivu zdravého životního stylu na covid, ale v každém případě přestat šířit médii zprostředkovaný každodenní strach. Za sebe bych podpořila cestování do nerizikových oblastí, místní pohostinství, kulturu a drobné podnikatele a přestala bych zavírat zaměstnance a občany doma. Za dobu covidu se velmi rozvinulo online podnikání a věřím, že bude na takovém vzestupu i nadále.

11. 9. 2020