#restartpodnikani Herbadent: Krize prověřila naši stabilitu

Kromě výroby bylinných produktů pro dentální hygienu zvyšuje povědomí lidí o důležitosti správné péče o zdraví úst. V jejím čele stojí aktivní stomatolog Pavel Smažík. Co pro firmu znamenala korona krize v souvislostech její více než stoleté historie?

Patřila nedávná krize k těm nejhorším zkušenostem, co za svou historii vaše společnost zažila?

Vzhledem k tomu, že součástí více než stoleté historie Herbadentu, tedy počínaje založením firmy Dr. Svatek & Spol., jsou obě světové války, nacistické koncentrační tábory, komunistický puč, socialistické hospodaření, sovětská okupace, ale i rozpad „plánovaného hospodářství“ a privatizace po revoluci v roce 1989, tak jakkoliv je koronavirová krize nepříjemná, rozhodně zatím není tím nejhorším, co firma musela přežít.

Pavel Smažík, foto: Petr Hoffelner.

Nyní se zaměřujete na produkty dentální hygieny s unikátní recepturou složenou ze sedmi léčivých bylin, jak dlouho jdete tímto směrem a co jej vyvolalo?

Původní masážní roztok na dásně Herbadent z roku 1968 je dílem Dr. Karmazína. Od té doby zůstala receptura nezměněná a vzhledem k její oblibě – prodalo se již více než 30 milionů lahviček – nepředpokládáme žádnou zásadní změnu ani do budoucna. Přes všechny společenské otřesy zůstává síla bylin neotřesitelná.

Jak vás zasáhla nedávná krize? Zaznamenali jste například sníženou poptávku po vašich produktech, popř. museli jste propouštět?

Koronavirová krize nás samozřejmě a bohužel zasáhla stejně jako převážnou většinu firem. Naší výhodou byl ale jednak fakt, že výrobky Herbadent se prodávají v lékárnách, které zůstaly naštěstí otevřené, a pak i to, že před krizí jsme rostli, takže pokles oproti prodejům ve stejném období roku 2019 nebyl tak velký jako u jiných firem. Naštěstí se nám podařilo udržet zkušený tým Herbadentu celý bez propouštění, a to i díky vstřícnosti kolegů, kteří se spokojili se sníženým platem výměnou za zkrácenou pracovní dobu.

Byl nedávný otřes důvodem pro nějakou změnu v marketingové strategii?

Naše nová marketingová strategie byla stanovena asi před dvěma roky a otřes nebyl – ani by pro nikoho neměl být – důvodem pro její změnu. Náš cíl je dlouhodobý a nemůžeme jej měnit podle dočasných výkyvů. To ale neznamená, že jsme například operativně nerozšířili naše portfolio o bylinnou dezinfekci Virumstop, která ale jednoznačně zapadá do našeho konceptu „Vyrobeno z bylin“.

Myslíte si, že krize přispěla k tomu, že lidé začali o své zdraví víc pečovat a také více přemýšlet o dopadech svého jednání na přírodu?

Rád bych věřil, že tomu tak bude. Bohužel proti takovému vývoji půjde fakt, že ekonomika je silně zasažena chaotickými kroky vlád (ta česká bohužel není výjimkou). Lidé budou mít hlouběji do kapsy a tím se jejich potřeba ochrany přírody posune za potřebu naplnění základních potřeb. Z dlouhodobého pohledu ale věřím posunu k přírodním produktům a důrazu na udržitelný rozvoj. Tedy směrem, kterým jsme se my již vydali.

V čem se lišíte od konkurence?

Herbadent vlastně nemá konkurenci. Žádná jiná česká firma v oboru nemá více než stoletou tradici, žádná nevyrábí své výrobky dle desetiletími osvědčené receptury na stále stejném místě, žádná jiná firma nemá řadu výrobků pro ústní hygienu, která by vycházela z čistě bylinného základu. Žádnou z nich nevede zubař a dovolím si říci, že žádná nemá tak silnou vazbu se svými zákazníky. To všechno ale neznamená, že podíl Herbadentu na relevantním trhu není zatím malinký.

Vnímáte na krizi pro vaši firmu také něco pozitivního?

Každou krizi je třeba brát jako příležitost. Pro Herbadent to byla možnost vyzkoušet si svoji stabilitu ve ztížených podmínkách a samozřejmě nám období útlumu dalo čas rozvíjet nové výrobky a produktové řady. Také jsme připravili plán vybudování nového návštěvnického centra v Branickém pivovaru a výstavby nové výrobní haly, abychom byli schopni pokrýt očekávaný nárůst poptávky v souvislosti se začátkem exportních aktivit.

Pavel Smažík, foto: Petr Hoffelner.

Herbadent je členem Asociace výrobců a prodejců potřeb pro stomatologii Czechdent, vnímáte, že taková sdružení dokáží zmírnit krizová období pro své členy?

Asociace a jiná sdružení mají v různých oborech různou důležitost a sílu. Czechdent, jehož jsem předsedou, sdružuje firmy vyrábějící a dovážející potřeby pro stomatology. V české stomatologii se krize naštěstí neprojevila příliš silně, takže nebylo třeba řešit vysloveně krizovou situaci. Ale členové v době krize pomáhali ve spolupráci s Českou stomatologickou komorou se zásobováním stomatologů ochrannými prostředky a upravili své fungování tak, aby jim maximálně usnadnili pokračování jejich práce. Nicméně z mnoha důvodů došlo i ke shodě v tom, že letošní ročník českého podzimního dentálního veletrhu se bohužel konat nebude.

Více najdete zde.

5. 9. 2020