#restartpodnikani / PARTNEŘI Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR: I krize je příležitost

Poslední čtyři měsíce se podepsaly hlavně na těch, kteří museli omezit či zastavit svou podnikatelskou činnost. Mnoho z nich bylo nuceno propustit své zaměstnance, zažádat o půjčky a někteří své byznysy zavřeli úplně. Restart podnikání se nyní skloňuje více než kdy dříve. Naštěstí existují organizace, které těmto podnikatelům nabízí služby, jež napomohou postavit jejich podnikání znovu na nohy. Jednou z nich je AMSP ČR – Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Eva Svobodová

AMSP ČR je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu u nás. Zastřešuje malé a střední podniky (MSP), živnostníky a dále spolky, cechy a sdružení zastupující konkrétní profesní zájmy. Jakou pomoc či podporu mohou vyhledat podnikatelé a živnostníci právě u nich? Nejen na to jsme se zeptali Evy Svobodové, členky představenstva a generální ředitelky AMSP ČR.

Co bylo cílem vzniku AMSP ČR?

Zastupovat zájmy a potřeby menších firem a podnikatelů. Stavět stanoviska na nezávislosti, odbornosti a praxi.

Do jakých skupin malého a středního podnikání směřujete své hlavní aktivity?

Máme 9 hlavních cílových skupin (vlastních nedotačních projektů):

  • Začínající podnikatele (Svou cestou – Young Business)
  • Ženy v podnikání (Podnikavá žena)
  • Řemeslníky (Fandíme řemeslu)
  • Rodinné podnikání (Rodinná firma)
  • Malé restaurace, hospody a výčepy (Moje restaurace)
  • Maloobchod (Malý obchod)
  • Lokální pěstitele a producenty (A teď česky)
  • Podnikatelé 55+ (Silver Business)
  • Digitalizace (Digitalizace MSP)

Další skupiny jsou průřezové: exportéři, inovativní firmy.

Jakou pomoc nabízí AMSP podnikům a živnostníkům?

Reakci do 48 hodin. Řešíme konkrétní problémy a nebojíme se otevírat nová témata. Nabízíme informační servis, právní poradnu, vzdělávání, monitoring dotací, zásadní informace v předstihu, nezávislé průzkumy, analýzy oborů, statistiku, vliv na legislativě, SOS útvar (podpora v boji s úřady), řadu akcí s prezenční i online formou, vlastní magazín TRADE News, účast v pracovních skupinách, exportních týmech, zajímavé kontakty v ČR i v zahraničí.

Jaká témata se hlavně řešila v období COVID-19?

Informační a psychickou podporu podnikatelům, zejména živnostníkům, denně jsme odpovídali na desítky dotazů zoufalých podnikatelů. Bylo to stresující. Pomáhali jsme jim orientovat se v podporách, o co kde a jak zažádat, které podpory se mohou kombinovat. Pomáhali jsme domáhat se jejich práv na úřadech, které si některá opatření vysvětlovaly po svém a odmítaly poskytnout podporu, na kterou měli podnikatelé nárok (zejména na regionální úrovni) apod.

S čím se aktuálně potýkají podniky a živnostníci nejvíce?

Záleží na oboru. Nejvíce postižení jsou ti, co mají svůj byznys navázán na zahraniční klientelu – cestovní ruch, restaurace, hotely, průvodci, kulturní památky, ale také veletrhy, výstavy, noční bary apod. Program Antivirus je příliš slabý na udržení zaměstnanosti, firmy jsou vyčerpané finančně a některé obory čeká propouštění. U výroby a exportu dobíhají staré zakázky a nové nejsou. Zde propad teprve přijde. Naopak některé obory rostou a velmi se jim daří. I krize je příležitost. Největším pozitivem krize je skok v digitalizaci firem, které vice objevily online svět a zjistily, že tak mohou ušetřit čas i peníze.

Jaké aktivity během roku podnikáte?

Aktivity se vážou jednak na stálé projekty AMSP ČR – viz 9 projektů výše a jednak na průřezová témata: daně, financování, kybernetická ochrana, vzdělávání, nové trendy v byznysu, setkávání podnikatelů, medializace zajímavých témat apod. Je toho opravdu hodně.

Řekněte nám více o projektu Rok malého podnikání 2020.

Jde o hlavní projekt asociace na letošní rok. Navazuje na úspěšnou řadu předchozích let – Rok řemesel 2016, Rok venkova 2017, Rok rodinného podnikání 2018 a Rok digitálního podnikání 2019.

Rok malého podnikání 2020 je zaměřen na 2 hlavní cílové skupiny – živnostníky a male firmy do 50 zaměstnanců. Hlavním cílem je jejich růst. Tedy stabilizace a zjednodušování podnikání, vyšší přidaná hodnota a finální produkt, zvýšení konkurenceschopnosti. Máme řadu akcí pro jednotlivé skupiny podnikatelů, účast je bezplatná, stačí si jen vybrat. Nejbližší akce je v příštím týdnu webinář na téma Krizové řízení – máme nabito. Když jsme na začátku roku tento projekt spouštěli, ani jsme netušili, jak pravdivý bude jeho název.

Co podnikatelům a živnostníkům v současnosti nejvíc chybí?

Zakázky a platící zákazník. Rozmáhá se druhotná platební neschopnost. Ve firmách nejčastěji chybí cash. Rezervy došly. Ale znovu říkám, záleží na oboru.

Jaký je plán podpory do budoucna? Co chystáte nového?

Udržet stávající tempo asociace v tomto roce, přesunout většinou aktivit z online do prezenční účasti, protože osobní kontakt je nenahraditelný. Plány na příští rok zatím spřádáme, tedy neprozradím.

Co byste vzkázala drobným podnikatelům a živnostníkům, kteří zažívají restart podnikání?

Budoucnost patří malým a středním podnikům, protože velcí nestíhají změny a dnešní předností je rychlost. Důležité je být lokální a co nejblíže zákazníkovi.

Více najdete zde.

19. 6. 2020