#restartpodnikani Inspirativní Holky z Marketingu

Pavlína Louženská je žena mnoha tváří, ale všechny její tváře se vyznačují úsměvem a pozitivní energií. Původem učitelka angličtiny, přesídlila do světa marketingu, kde zastávala významné pozice ve významných firmách jako je agentura H1 nebo Zoot. Působila také v digitální agentuře 2Fresh a společně se dvěma kolegyněmi založila komunitu #HolkyzMarketingu, která sdružuje všechny holky z oblasti marketingu, pořádá workshopy, setkání a online aktivity. Pavlína je mladá, energická, akční žena, její nadšení a drive je obdivuhodný a také velmi nakažlivý.

Pavlína Louženská

Pavlíno, vím, že jste milovnice kávy, měla byste pro nás tip, kam v Praze zajít na dobrou kávu?

Bydlím na Hradčanské, kde je snad největší koncentrace skvělých kaváren. Místo, Kafemat nebo La Forme. A v centru otevřeli kamarádi kousek od Ema Espresso Bar malinkou kavárnu Traffik Petrská. Má připomínat Berlín a servírovat kromě kávy bude i currywurst.

Společně s Vašimi kolegyněmi Anetou a Luckou, jste založily komunitu pro holky zajímající se o marketing. Když jste Holky z Marketingu zakládaly, dokázaly jste si tehdy představit, že skupina bude mít přes 21 tisíc členek? K dnešními dni je to přesně 21 660.

Když jsem před šesti lety #HolkyzMarketingu zakládala, nedovedla jsem si to rozhodně představit. A ani dva roky zpátky, kdy se ke mně Aneta s Luckou přidaly, to nebylo na pořadu dne. Mám dva momenty, kdy mi došlo, že stavíme něco velkého. Když jsem dostala stipendium americké vlády pro nejzajímavější iniciativy a startupy v Evropě a když nás ocenil Facebook jako jednu z top evropských komunit. Od té doby o #HolkyzMarketingu přemýšlím ve velkém. Sky is the limit v tom, komu dokážeme pomoci, co umíme změnit, nebo zařídit. A mám radost, že je to vidět. 

Digitální marketing ve skupině

Členky Vaší komunity krize kolem koronaviru velmi intenzivně zasáhla. Jaké jste podnikly v rámci komunity kroky, abyste se navzájem podpořily?

Díky tomu, že jsme s holkami v komunitě v denním kontaktu, jsme hned první den karantény viděly, jak tvrdě je zasáhla. A tak jsme společně s Petrou Ňulíčkovou, zkušenou HR manažerkou, vykoply formulář pro holky (a kluky), co ztratili práci. Dnes je jich skoro 800. A párujeme je s firmami, které marketéry hledají. Současně jsme spustily školení online, ať už na PPC reklamu, na to, jak rozjet podnikání, nebo na Linkedin, kterými dnes už prošly stovky holek. A holky se podporují i navzájem: denně jsou ve skupině stovky dotazů a komentářů, kde si podávají pomocnou ruku

Aktivně školíte pro Google, jaké to je spolupracovat s firmou tohoto formátu?

Už více než tři roky jsem mentor pro Google for Startups, kdy cestuji po Evropě, abych pomohla technologickým startupům s rozvojem. Na začátku tohoto roku jsem se stala certifikovaným trenérem Design Thinking, kde pod hlavičkou Grow with Google učíme lidi po celé ČR kreativnímu myšlení. Zdarma se můžete přihlásit na ngof.cz

Hrnek Like a boss

Obě iniciativy jsou skvělá příležitost se seznámit a rozšířit si obzory. Jeden týden sedím se startupem, který využívá umělou inteligenci v medicíně v Bukurešti, další si potom povídám se začínajícími podnikatelkami v Ostravě. Pomáhá mi to neustále objevovat.

Často je Vaše jméno spojováno i se startupovou scénou, jste také členkou poroty několik start up soutěží. Jak si podle Vás stojí česká startupová scéna v porovnáním se zbytkem Evropy?

Máme neskutečný technologický talent, a tak tu rostou globální firmy jako productboard nebo Stories. Ale pořád je tu podle studie European Startups jen jeden unicorn.

Vzniká však mnoho skvělých iniciativ i pro mladší, které mi dávají naději. Jedním z největších zážitků poslední doby pro mě byl Startup Weekend v Plzni, kde byl průměrný věk účastníků dvacet let a mezi mentory se objevila učitelka informatiky místní školy. Za víkend vytvořili skvělé projekty, které potom anglicky prezentovali. Chtěla bych vidět více startupů a investic, které řeší kreativní obory i sociální podnikání. A samozřejmě více holek ve vedení startupů i firem. Ale to je na delší příběh

Jaká jsou Vaše očekávání v rámci dopadu koronaviru na marketingový trh práce v nejbližších týdnech? Jaké konkrétní kroky byste doporučila lidem pohybující se v marketingu, kteří přišli v poslední době o práci, zakázky, klienty a jsou aktuálně bez práce?

Trh práce se změnil. Poslední roky byla vysoká poptávka po marketérech a ti si mohli vybírat z nespočtu nabídek. Současná situace trh změní a je potřeba teď aktivně zabrat. Psát do firem, učit se digitální dovednosti a pomoci i pro bono. Hlavně nesedět v koutě a čekat na prince na bílém koni. Firmy, se kterými jsme v kontaktu, hledají hlavně ty, co umí online marketing a sales, využít aktuální kanály, a hlavně dokáží rychle reagovat na změny. To, že jste to nedělali, není výmluva. Existuje mnoho kurzů, i zdarma, které vám pomohou naskočit. Stačí chtít.

Současně doufám, že se trh práce otevře pro ty, kteří to teď měli těžší. Mámy i táty na mateřské, nebo postižené, kterým firmy říkaly, že práce z domova není možná. Díky posledním týdnům všichni víme, že je.

Kniha digitálního marketingu

Co Vám poslední týdny v karanténně daly a naopak vzaly?

Daly mi rutinu. Dřív byl každý můj den jiný, záleželo na schůzkách. Teď mám přesný plán, kdy cvičím, vstávám i jím. I proto, abych nespadla do postele. 🙂

Chtěla jsem původně napsat, že mi vzaly možnost chodit s mým klukem na rande nebo s kamarády na piknik, ale objevili jsme jiné triky, jak si udělat hezký večer. Scrabble, vaření nebo ZOOM party. A jsem ráda, že nás to donutilo vyjet ze zajetých kolejí.

Ale rozhodně mi vzaly možnost cestovat. Byla jsem zvyklá být neustále v pohybu: spontánně odjet do Berlína na víkend (Father’s Carpenters a jejich brunch je povinná zastávka), nebo pracovně do Litvy. Teď jezdím akorát na rekole do Stromovky.

25. 5. 2020