#restartpodnikani Oleg Maslovskiy pomáhá architektům plnit jejich sny a cíle

Vidět znamená věřit. A uvěřitelné se stává důležitým aspektem našich rozhodnutí. Oleg Maslovskiy je jedničkou ve fotorealistické prezentaci a zakladatelem CG.academy, což je vzdělávací projekt, který pomáhá architektům, designérům a kreativcům prezentovat své návrhy pomocí nástrojů počítačové grafiky.

Architekti

Poskytuje školení určené širokému okruhu zájemců, kteří se věnují vizuální komunikaci v architektuře a designu. Studentům nastavuje hard skill softwarové dovednosti tak, že své projekty dokáží prezentovat ve fotorealistické kvalitě jednoduše a bez zbytečných komplikovaných postupů nebo nákladů na externí grafická studia.

Jak vznikla Vaše společnost a jaká je Vaše vize?

Projekt CG.academy jsem založil v roce 2017 se záměrem šířit povědomí o kultuře architektonické vizualizace jako oboru a vzdělávat architekty a designéry, aby dokázali vizualizovat své projekty na úrovni, která teď aktuálně funguje pro prezentaci ve světových médiích. V té době jsem už měl praxi ve dvou studiích, která dělají komerční vizualizaci jak pro developerské projekty, tak pro architekty za účelem soutěžní prezentace a rozhodl jsem se věnovat čas projektu, který bude mít význam ne virtuálně v 3D prostředí, ale reálně, tzn. pomáhat architektům prezentovat vlastní tvorbu na úrovni, která se blíží k tomu, co prezentují komerční studia. Dost mi také vadila vizuální kvalita, kterou se běžně prezentují architektonické ateliéry v Česku a na Slovensku, proto jsem postupně opustil scénu kreativní ArchVIZ industrii, abych budoval vzdělávací produkty a brand, který má šanci posunout situaci k lepšímu.

Jak důležitý marketingový nástroj jsou architektonické vizualizace?

Architektura je vizuální umění. Ve své podstatě pracuje s prostorem, ale to, jak prostor vnímáme, primárně souvisí s vizuální rovinou. Pokud se vůbec jedná o prezentaci kvality v tak komplexní formě, jakou je architektura, vizuální komunikace pro architekty je naprosto primární nad formou textovou nebo jinou. Obraz vydá za tisíce slov, ale v komunikaci architektury je důležitá kvalita obrazového sdělení. Proto jsou vizualizace klíčové, a to nejen z pohledu pouhé dokumentace a ilustrace návrhu, ale dnes už především z pohledu vnímání architektonické značky, kde primární roli hraje konzistentnost a kvalita obrazu.

Co konkrétně nabízíte svým klientům?

Studentům předávám své aktuální profesní zkušenosti, a hlavně vizuální vkus a cit ke kompozici a obrazovému příběhu. Aby to mohlo fungovat, máme program delších kurzů nebo intensivnějších workshopů, kde studentům pomáháme nastavit technický skill při tvorbě architektonické vizualizace. Jedná se o práci s počítačovou grafikou a 3D modelováním, což je poměrně náročná věc, ale výuka je nastavená na bázi “step by step” režimu, aby i začátečník mohl zvládnout tento program. Pro pokročilejší uživatele máme náročnější výukové programy, zaměřené na intenzivní zaškolení a následně rychlou aplikaci v praxi.

Co klientům přináší vaše školení a kurzy?

Na rozdíl od naprosté většiny kurzů se nezaměřujeme na plošnou výuku softwarů spojených s 3D grafikou, ale specializujeme se na obor vizualizace architektury. Školení je nastaveno pro potřeby architektů, designérů nebo budoucích grafiků pro účely produkční tvorby krásných obrazů architektury. Vytváříme, sbíráme a předáváme systém znalosti s orientací na aktuální softwary a efektivní postupy z industrie a máme v tom jedinečné know-how. Jiný takový kurz zaměřený na tvorbu fotorealistické vizualizace v render enginu Corona v Česku neseženete.

Může se do vašich kurzů přihlásit i úplný nováček?

Ze začátku jsme měli v programu školení nabídku otevřených workshopů pro úplné začátečníky, spíše pro seznámení s oborem, a také víkendové intenzivní workshopy zaměřené na konkrétní problémové technické věci při produkci vizualizací s orientací na pokročilé uživatele. Od nového roku máme docela úspěšný dvouměsíční kurz, který je nastaven i pro úplné začátečníky, klidně i bez zkušenosti s oborem architektury a designu. Kurz byl efektivně navržen tak, aby posunul studenta od stavu nula k jasnému a srozumitelnému postupu při tvorbě projektu interiérové scény.

Co dnešním čerstvě vystudovaným architektům nejvíce chybí?

Obecně v architektonickém oboru platí stejný problém jako u vysokoškolského vzdělání vůbec. Je dost neefektivní, jen v architektuře to platí dvojnásobně, protože se jedná o hodně konzervativní obor. Vysoké školy stále fungují podle kánonů první poloviny 20. století v éře 21. století, kdy se technologie neustále mění, stejně tak i produkty, design, výrobky, a hlavně kontext informace, který nás obklopuje. Mladý architekt věnuje vzdělání v tom lepším případě minimálně 6 let, kdy studuje řemeslo architektury podle skript, přednáškových materiálů a programů z 80. – 90. let. Ve chvíli, kdy je na trhu, tak minimálně ten skill projektování v digitálních nástrojích už neodpovídá těm problémům, které řeší architektonický ateliér v každodenní praxi dnes.

Největším problémem ale je, že na vysokých školách stále studují pouze řemeslo architektury. Stále se mluví o hodnotách a kvalitách architektury, přitom velká část studentů neumí dobře strukturovat prezentaci, má unylé portfolio a málokdy dokáže své myšlenky obhájit a prodat. 21. století už dávno není o řemeslu nebo produktu, je především o komunikaci kolem produktu a služeb. Stavební obor a technologie dnes mají takovou standardizaci, že kvalitní dům dokáže navrhnout kdekdo. Architekti dnes nemají problém s řemeslem, ale s komunikaci a prezentaci své tvorby, s vedením podniku, s efektivní digitalizací ateliérů. Tyto výzvy vysoké školy v Česku zatím ani neřeší. Architektonická studia stále vzhlížejí k architektům z 60. let minulého století, a přitom by měla fungovat jako moderní kreativní agentury nebo start-upy.

O co mají architekti u vás největší zájem?

Obecně je hodně populární intenzivní školení zaměřené na postprodukci vizualizací ve Photoshopu. Většina architektů umí vyprodukovat vizualizaci třeba ve SketchUpu, Lumionu nebo dalším běžném nástroji, ale ty obrazy často nefungují. Nejsou prostě pěkné. Chybí tam pochopení zákonitostí, které fungují v zobrazovací rovině, chybí pochopení toho, jak funguje barva a kompozice. Také často chybí jasné pochopení pracovních postupů při práci nad architektonickou vizualizací ve Photoshopu. Náš workshop zaměřený na postprodukci pomáhá vyřešit tyto problémy během jednoho víkendu.

Dalším hodně populárním produktem je už zmiňovaný dvouměsíční kurz 3DSMAX JUNIOR. Je vhodný i pro úplné začátečníky a program výuky je nastaven na práci na vlastním projektu. Tzn. po dvou měsících student vypracuje do portfolia sérii vizualizací a kompletní projekt komplexního interiéru, od prázdné scény až po finální záběry. Je to program, který jsem dlouho plánoval, aby proces výuky nebyl roztažen na měsíce a aby studenti mohli aplikovat své zkušenosti hned v praxi ve vlastním pracovním procesu.

Jak vás ovlivnila koronavirová krize?

Karanténa náš projekt zasáhla právě během vedení kurzů. Výuku pro 7 studentů a osobní konzultace pro další zájemce jsme museli přesunout do online režimu, a to v podstatě hned. Dříve jsme využívali prostory v kreativním centru Vzletná, ale jelikož se vše na dobu karantény úplně uzavřelo, online byl jediným logickým řešením. Samozřejmě celá situace zasáhla i do financí. Část studentů reklamovala už objednané kurzy nebo workshopy a my jsme museli upravit strategii cen a oslovení podle nových podmínek.

Jak jste tedy na krizi zareagovali?

Přesun do online nebyl jednoduchý, urgentně se musel sehnat studiový setup na streaming a vedení výuky na dálku, což v době, kdy veškeré online obchody fungovaly s velkým zpožděním, bylo problematické. Nakonec nám ale koronavirová krize spíše pomohla. Odhalilo to slabá a problémová místa. Vyřešili jsme to v rekordně krátkém čase a teď projekt naprosto autonomně funguje online. Školení je teď přístupné i pro lidí mimo Prahu a spousta lidí, co projekt už delší dobu sleduje, to ocenila. Na online kurzech teď máme studenty i ze Slovenska, což dříve skoro nefungovalo, protože bylo potřeba na víkendové workshopy dojíždět do Prahy.

Plánujete něco nového do budoucna?

Teď aktivně pracujeme na nových online produktech a vylepšení systémů výuky podle online režimu. Natáčíme online kurzy a video kontent a celkově komunikujeme více aktivně. Do budoucna plánujeme nabídku kurzů rozšiřovat na další programy, které budou mít zaměření na integraci workflow tvorby profesionálních vizualizací v pro architekty přirozených nástrojích, jakým je třeba Revit a Archicad. Už to plánujeme delší dobu, ale karanténa nám trochu zamíchala karty.

Kde vidíte budoucnost oboru architektonické vizualizace?

Obor architektonické vizualizace teď zažívá svou renesanci. Má aktuálně velkou popularitu jak mezi architekty, tak i mezi lidmi, kteří nemají k architektuře a designu odborný vztah. Spolu s tím začíná být ArchVIZ už strohou žánrovou záležitosti. Já obdobně mám rád přirovnání k akademické škole malířství druhé poloviny 19 století, kdy tvorba už byla tak standardizovaná, že fungovala podle určitých žánrů, kánonů a pravidel. Z historie víme, že budoucnost stála za tím, kdo šel mimo žánr a hledal nové vizuální formy a jazyk. Budoucnost ArchVIZu nebudou určovat kreativní studia, ale nová avantgarda jedinců, kteří nebudou akceptovat pravidla a žánry.

Co se týče technologické stránky počítačové grafiky, ten stupeň řemesla, který byl před 5 lety výhradní specialitou profesionálních grafiků, teď začíná být mainstreamem a víceméně standardem kvality pro architekty neponořené do grafického oboru. Technologie a digitální nástroje se konstantně zjednodušují a přizpůsobují se uživatelům. To, co se v oboru považovalo za výjimečnou věc před několika lety, je dnes rutinní otázkou a standardem vizuální kvality. Na CG.academy se snažíme adaptovat zkušenosti z oboru tak, aby fungovaly v rámci pracovního procesu i pro běžné menší architektonické ateliéry, které si často nemůžou dovolit vizuály profesionálního studia a přitom potřebují na trhu soutěžit stejnou kvalitou.

Více najdete zde.

23. 6. 2020