#restartpodnikani / PODPORY V ČESKU – Darujte letos české Vánoce

Co je lepší než pořídit pod stromeček originální ryze české výrobky? Přeci najít je všechny na jednom místě. Seznamte se s projektem, který vám umožní nejen věnovat kvalitní dárek s příběhem, ale hlavně pomoci českým živnostníkům a tvůrcům v této nelehké době. Letos totiž “Darujeme české Vánoce”. Za nápadem stojí Jana Kuntošová a Hanka Šormová, která nám prozradila více.

Jak vznikla myšlenka vytvořit projekt Darujeme české Vánoce?

Nápad se zrodil v hlavě Jany Kuntošové, farmářky a zakladatelky značky Vesnické dobroty. Každý rok touto dobou se chystá na hlavní sezónu v podobě vánočních trhů, kde prodává své džemy, sirupy a omáčky. Ale se zavřením škol a přitvrzováním pravidel kvůli koronavirové pandemii bylo jasné, že letos bude všechno jinak. Jana si přála, aby se mezi lidi dostala myšlenka, že je na čase podpořit české živnostníky a tvůrce. Projekt se zalíbil Hance Šormové, která navrhuje vědomostní hry a hračky pod značkou Tuláčkův svět. Nabídla Janče pomoc, a tak v říjnu vznikla facebooková skupina Darujeme české Vánoce, která šíří poselství: „Kupte letos na Vánoce alespoň jeden dárek od českého výrobce a tím šiřte trojnásobnou radost.”

Zakladatelky projektu Jana Kuntošová a Hanka Šormová.

Bylo těžké celý projekt rozjet nebo šlo vše jak po másle?

Nejelo to jako po másle, ale utrhla se přímo lavina. Během 4 dnů měla skupina přibližně 8 000 členů. To už o nás psal časopis Forbes. Krátce na to jsme zdolali 10 000 členů a dnes asi po měsíci máme 37 000 členů. Ovšem právě tato virální lavina s sebou nesla i to kamení, které drhlo – koncept projektu. Bylo potřeba, aby se lidé v naší skupině dobře orientovali a rychle dohledali, kde mohou čeští tvůrci inzerovat a kde naopak mohou spotřebitelé hledat dárky. Řešit jsme to musely hned, a to po nocích s dalšími dobrovolníky, kterým tímto moc děkujeme.

Mýdla Savon de Lisoleil.

Jak nákup (cesta k výrobci) přes váš web funguje?

K nákupu nevede jen cesta přes náš web Darujeme české Vánoce. Možností nabízíme více:

  • Český tvůrce se může prezentovat ve speciálních vláknech na Facebooku a Instagramu, kam přidá odkaz, kde lze jeho produkty nakoupit.
  • Tvůrce může také umístit svůj produkt do volně šiřitelného PDF letáku v Katalogu produktů.
  • Podobně si může svou značku (firmu) registrovat do Katalogu tvůrce, což slouží jako jeho vizitka a rozcestník na zboží.
  • Ty nejaktivnější pak umísťují svá promo videa na náš YouTube kanál. Také jim nabízíme blogový článek o svém příběhu a produktech. V něm samozřejmě mají prokliky, kde se dá jejich výrobek zakoupit.

Ale tím naše nabídka zdaleka nekončí. Pro tvůrce pořádáme různé aktivity, kde se mohou zviditelňovat. Například soutěž českých tvůrců či aktuálně běžící adventní kalendář (až do 9. prosince), kdy se každý den otevře jeden pytlíček s vánoční nabídkou hned 5 českých tvůrců.

V neposlední řadě nás podpořila Česká spořitelna, která za prvé promuje náš hashtag #darujemeceskevanoce skrze své sítě a za druhé lidem představuje některé z českých tvůrců.

Výšivky MISHUNA MUSKOX.

Jak vidíte návrat spotřebitelů k poctivě vyrobeným českým produktům? Zvyšuje se jejich zájem?

Toto se samozřejmě snažíme zjišťovat, zpětná vazba je pro nás moc důležitá. Dáváme ankety na Facebook i Instagram, kde se lidí ptáme, zda už nakoupili. Ale největší zpětnou vazbu máme od samotných tvůrců. Děkují nám, že se jim zvýšily objednávky nebo že jim zákazník, který je doposud neznal, napsal, jak je našel přes náš projekt. Hodně pozitivní reakce máme například na již zmiňovaný adventní kalendář. Velmi dobře fungují i VIP články o tvůrcích, které promujeme přímo ve skupině. Například majitel ze STOA-Zahradní nábytek mi psal, že po promu nestíhali následující víkend balit objednávky.

Upcyklovaná pouzdra Byla jsem sukně.

Kolik řemeslníků a živnostníků je součástí vašeho projektu?

K 26. listopadu bylo ve Facebookové skupině přibližně 37 000 lidí včetně spotřebitelů, na Instagramu, který jsme založili později, je 2500 lidí. V Katalogu produktů je registrovaných asi 800 výrobků a do Katalogu tvůrců se zapsalo asi 570 lidí.

Keramika Satya.

Vybíráte si, s kým budete spolupracovat nebo se do projektu může přihlásit každý, kdo chce nabídnout český výrobek?

Máme stanovená nějaká základní kritéria a ručně je kontrolujeme. Pro každou inzertní možnost jsou však tato kritéria odlišná. Co se týče Katalogu produktů a sociálních sítí, jsme nejmírnější, požadujeme pouze legální podnikání na IČO, případně autorský zákon. Ale při registraci do Katalogu tvůrců kontrolujeme, zda má dotyčný tvůrce alespoň jednoduchý prezentační web a zda jeho produkty splňují atestace, jsou-li potřeba (kategorie hraček a kosmetiky).

Učící věž značky Dřevo s láskou.

Vidíte i nějaká pozitiva, která mohla pandemie přinést?

My jsme optimističtí a myslíme si, že člověk má vždycky hledat i pozitivní stránku věci. To máte jako s tou sklenici naplněnou do půlky nápojem. Někdo ji vidí poloprázdnou. Jiný ji vnímá jako poloplnou. Podobně je to s koronavirovou pandemií. Musíme hledat příležitosti, jak na sobě zapracovat, jak zlepšit své produkty, jak se naučit něco nového zejména v oblasti online gramotnosti a znalosti online prodeje. Máme řadu tvůrců, kteří neměli vlastní web a sociální sítě. Žili jen z prodejů na trzích. Díky projektu na sobě dokázali zapracovat a ejhle, mají web a začínají používat například Facebook. A rozhodně to není o věku. Máme tam třeba paní ročník 65 a ta si zvládla pořídit video i založit vlastní Youtube kanál. Klobouk dolů!

Dětská magnetická mapa Tuláčkův svět.

Na co jste nejvíce hrdé?

Na zlaté české ručičky. Samy jsme netušily, kolik šikovných lidí mezi námi je. Můžeme ukazovat práci těch, kteří by jinak možná zůstali jenom na lokálním trhu. My jsme je dostaly do vod internetu – na jakési virtuální tržiště. Jsme taky nadšené, že řadu větších firem a médií začal problém české ekonomiky zajímat. Tady znovu zmíníme Českou spořitelnu, ale například i dopravní společnost Zaslat.cz, která přišla s úžasnou nabídkou pro české tvůrce. Hrdé jsme i na lidi, kteří se sami připojili k projektu a něco pro něj udělali. Myslíme tím naše dobrovolníky, ale i například paní Drahoslavu, která z ničeho nic připravila Hymnu Darujeme České Vánoce.

Chcete pokračovat v projektu i po Vánocích? Jaké jsou vaše další plány?

Ambice v pokračování samozřejmě jsou. Proč taky ukončit něco, co nese pozitivní energii, šíří se to nespoutaně jako lavina a lidé si to chválí? Nápady, jak dál, samozřejmě už máme, ale nechceme zatím vypouštět ven nějaké fámy. Ale slibujeme, že nekončíme – zlaté české ručičky se nevzdají a darují víc než jen české Vánoce. A ne, není to klišé.

Džemy Vesnické dobroty.

Všechny produkty, které se v článku objevují, najdete v Katalogu produktů.

8. 12. 2020