#restartpodnikani Porady jsme v PRVNÍ CHODSKÉ zvládli online

Jak se odrazila krize ve střechařském průmyslu? Nejen o tom jsme mluvili s Terezou Zimčíkovou, ředitelkou nákupu a HR ve firmě PRVNÍ CHODSKÁ. K udržení pozitivní nálady prý pomáhala mimo jiné i pravidelná motivační videa jednatele společnosti.

Jste specialisté na střechy, v čem tkví vaše výjimečnost?

Jednak v naší specializaci – naši zaměstnanci jsou odborníci na střechy, kteří jsou schopni zákazníkům vždy dobře poradit – a jednak ve vztazích. Na rozdíl od naší konkurence se nesnažíme proces odbavení zrychlit na nejvyšší možnou míru. (To samozřejmě neznamená, že bychom byli pomalí.) Zákazníci k nám rádi chodí na kafe, při kterém si s našimi zaměstnanci popovídají o životě. A to jsme schopni jim dopřát.

Jak na vaši firmu dopadla nedávná krize, museli jste propouštět či jinak zredukovat náklady?

Nedávnou krizi jsme naštěstí ustáli dobře. Nepropouštěli jsme, ale nad redukcí nákladů jsme se skutečně zamysleli a v rámci vedení jsme přišli na několik způsobů, jak ušetřit – například analýza výdajů, vyjednání lepších nákupních podmínek, optimalizace nákupu atd.

Museli jste udělat nějaké zásadní změny ve struktuře a strategii vaší firmy? Jaké?

Vzhledem k tomu, že jsme firma vztahová, rádi se setkáváme jak se zákazníky, dodavateli, tak i mezi sebou navzájem. Máme 20 poboček po celé ČR od Klenčí pod Čerchovem po Frýdek-Místek a občasné osobní setkání není od věci. To jsme ale samozřejmě v době krize museli omezit na nezbytné minimum. Krize nám ukázala, že přes Teams je možné zorganizovat kvalitní poradu vedoucích, které se účastní cca 30 lidí. Když vezmeme v úvahu, že dříve se 20 vedoucích a členové vedení sjeli z různých koutů ČR na jedno určené místo, vznikaly velké náklady na pohonné hmoty, cestovní náhrady atd. Nyní se vše zvládne během pár hodin po Teams z pohodlí kanceláře. Já osobně si ale myslím, že bychom se měli k osobnímu setkávání vrátit a naše porady rozdělit cca půl na půl na osobní a online.

Tereza Zimčíková.

Co bylo za období krize největší překážkou či výzvou?

Největší výzvou bylo reagovat ze dne na den na současné dění a opatření. Nikdo nevěděl, co se zítra stane a co mu vláda umožní. Vytvořili jsme tedy krizový tým a každý den jsme měli porady, kde jsme si stanovovali strategii na následujících pár dní. Také jsme se informovali o tom, jak jsou na tom pobočky s dezinfekcí, rouškami, rukavicemi, ochrannými skly a průběžně jsme na požadavky a podněty z poboček reagovali, abychom je co nejvíce podpořili.

Výzvou také bylo vypořádání se s výpadkem některých zaměstnanců, kteří byli buď v karanténě, nebo většinově na OČR se svými dětmi. S tímto problémem se potýkaly jak naše pobočky, tak i centrální oddělení. Došlo ale k přerozdělení práce, popř. nabrání brigádníků a situace se zvládla. Za to patří všem kolegům velký dík.

Co pomáhalo udržet pozitivní mysl ve firmě?

Myslím, že dobrým tahem byla krátká minutová až dvouminutová videa, která jednatel a zároveň majitel firmy posílal celý duben všem zaměstnancům. Ve videích zaměstnance podporoval, chválil je, jak dobře situaci zvládají a někdy padla řeč i na historické události ve firmě. Zaměstnanci také měli možnost posílat si přes jednatele vzkazy a vzájemně se podporovat.

Vzniklo díky krizi něco nového?

Myšlenku e-shopu jsme měli v hlavě již dříve. Nedávná krize nám jen ukázala, že přemýšlíme správným směrem a celý projekt uspíšila. Nyní to vypadá, že vlastní e-shop do konce roku spustíme a naši zákazníci si tak budou moci některé produkty vybrat z pohodlí domova. Nadále jim samozřejmě budou k dispozici naši obchodní zástupci a prodejci, pokud budou potřebovat odborné poradenství, nebo výše zmiňované kafe (směje se Tereza).

Máte pocit, že krize obecně změnila přemýšlení spotřebitelů?

V současné době vychází mnoho knížek o tzv. minimalismu = vlastnit co nejméně věcí. Myšlenka je to pěkná, ale aplikovatelná pouze za předpokladu, že ekonomika bude konstantně šlapat a všeho bude dostatek. Jak se začátkem tohoto roku ukázalo – výpadky můžou přijít velmi rychle a nečekaně. Myslím, že pro spotřebitele toto znamenalo varovný vykřičník a začnou si dělat větší zásoby jídla, hygienických potřeb a léků.

Lidé se také několik dlouhých let nemuseli bát o práci, protože pro zaměstnavatele byla situace na trhu práce tragická. To se začíná měnit a zaměstnanci nemají své pracovní místo jisté. Z tohoto důvodu se dá očekávat pokles investorů v oblasti stavebnictví.

Co na krizi vnímáte pozitivního – pro vás a pro společnost?

Vzhledem k tomu, že pracuji v HR, vnímám krizi jako příležitost pro PRVNÍ CHODSKOU. Už nyní pociťuji vyšší počet zájemců o námi vypsaná pracovní místa. Kvalita uchazečů se také postupně zvyšuje, a tak se těším na spolupráci s kolegy, kteří mají „drive“ a zájem s firmou růst.

Já osobně jsem díky zavřeným školkám strávila s dětmi doma téměř několik měsíců. V březnu jsem si neuměla představit, jak to všechno skloubím dohromady a upřímně jsem se toho dost děsila. Postupem času se ukázalo, že to jde. Dokázala jsem si čas zorganizovat tak, abych se věnovala dětem i práci. Děti jsem doma rozvíjela a jsem ráda, že jsem s nimi mohla toto období prožít.

Více najdete zde.

29. 7. 2020