#restartpodnikani Sulko: Službu zákazníkovi stavíme na první místo

Ryze česká rodinná firma Sulko je skvělým příkladem toho, že tradiční hodnoty, vysoké nároky na kvalitu i zákaznický servis a důraz na technologickou vyspělost mohou z malé firmy založené v roce 1993 vytvořit jednoho z největších výrobců oken u nás.

Najdete u nich i širokou nabídku dveří či garážových vrat. Své výrobky vyvážejí nejen do Česka, ale také do celého světa, kde uspokojují ty nejnáročnější klienty. „Naším posláním je s nadšením poskytovat výrobky a služby, které zvýší kvalitu a užitek bydlení zákazníka. Rádi bychom se stali nejdoporučovanějším českým výrobcem oken a dveří,“ říká zakladatel společnosti Libor Suchánek.

Když jste před 27 lety zakládal společnost, jaká byla vaše vize.

Vizi jsem tenkrát neměl žádnou, potřeboval jsem uživit rodinu a měl hodně energie. A tak vznikla firma Sulko. V roce 1993 byla poptávka malá, bylo po revoluci a udělat obrat nebylo lehké. Ale lidé nějak vycítili, že máme dobrý vztah k zákazníkům a začali k nám rádi chodit. Dnes už vím, že je ta vize velmi důležitá.

Jste jedním z největších výrobců oken v ČR. Čemu za to vděčíte?

Vděčíme za to tomu, že službu zákazníkovi stavíme na první místo. I spolupracovníky jsem si vybíral podle toho, že sdíleli tuto naši filozofii a měli úctu ke klientovi.   

Jak si vedete v zahraničí?

Vedeme si v tomto ohledu dobře. Klíčové jsou pro nás inovace prvků, precizní technická příprava a kompletace zakázek včetně služby. Nedodáváme jen okno, ale společně s ním také větrání, hlukový útlum a stínění proti slunci. Vše je dodáno tak, aby výrobek umožnil klientovi užít si co největší komfort. Na Západě si toto více uvědomují. Vyvážíme do Belgie, Švýcarská, Německa, Rakouska či Francie. Naši zahraniční zákazníci chtějí komplexní řešení, které jsme jim schopni nabídnout.

Které výrobky ve vašem portfoliu jsou nejúspěšnější na trhu?

Jsou to výrobky z kompozitních materiálů, které mají lepší vlastnosti než hliník nebo plast. To znamená, že mají větší tepelný odpor než hliníkové a lepší statiku než plastové. Díky tomu dokážeme uspokojit i náročnější zákazníky.

Co považujete za svou největší konkurenční výhodu?

To, že jsme česká rodinná firma a jsme schopni plnit nejnáročnější zadání, co se týče okenních výplní. Dokážeme dodat okna pro projekty, kde jsou složité architektonické prvky. Zákazníci to oceňují a v tomto ohledu jsme velice úspěšní.

Váš syn převzal před 4 lety vedení společnosti. Jak se mu na jeho postu daří?

Daří se mu výborně. Firmu přebíral v těžší ekonomické situaci. Tenkrát jsem si najal manažery, kteří nebyli tak úspěšní. Syn u nás dříve pracoval a pak přešel na dva roky do jiné společnosti. Poprosil jsem ho tedy, ať se k nám vrátí a dnes se mu vede velmi dobře. Je radost ho sledovat, protože firmu obrátil do zisku, získal si důvěru zákazníků, dodavatelů a zaměstnanců.

Libor Suchánek se synem Petrem.

Jak ovlivnila koronavirová epidemie vaši výrobu a jak jste se přizpůsobili?

Po interní stránce jsme měli několik samostatných týmů a zavedli jsme příslušná opatření. V té externí rovině se zákazník změnil. Posilujeme svou důvěryhodnost v tomto období tím, že reagujeme okamžitě, máme call centra, která jsou k dispozici až do 19 hodin. Intenzivně využíváme internet, to znamená, že zákazník může smlouvu podepsat elektronicky a stejně probíhá i veškerá komunikace.

Na co jste nejvíce hrdý?

Na to, že jsme ryze česká rodinná firma ze Zábřehu na Moravě, dáváme práci 250 lidem a že se naše výrobky uplatňují ve stavařsky nejnáročnějších budovách u nás i v zahraničí. Dodávali jsme okna do nejvyšší obytné budovy v Praze, také pro řízení letového provozu v Ostravě, ale i do kostela v Kazachstánu, do protihurikánových domů na Floridě či nízkoenergetických domů v Jihoafrické republice. Dále pro projekty na Azurovém pobřeží a ve švýcarských Alpách. To jsou úžasné reference a velké uznání patří našim lidem, kteří to dokázali zrealizovat.

Jaké máte plány do budoucna?

Děláme všechno proto, abychom byli inovátory na trhu otvorových výplní a abychom přinášeli novinky v oblasti oken a dveří na český trh. Jako první jsme představili okna s pasivní a aktivní rekuperací, okna ze špičkových kompozitních materiálů, prvky s kryptonovými skly pro maximální útlum nebo prvky s integrovaným aktivním termoregulátorem. Inspirujeme se hodně vývozem do zahraničí. Máme tam zákazníky právě díky tomu, že jsme schopni ty inovace uvádět a dodávat. Naší vizí do budoucna je být inovátory v této okenní technice.

Jste členem Helas New Encounters Clubu, jenž je součástí Podnikatelské platformy Helas. Myšlenkou platformy je „Budujeme hrdé Česko“, je vám toto téma blízké?

Myslím, že mít hrdý region a hrdé lidi je úplně základní hodnota. Je to ohromná síla, která nám pomáhá sebevědomě vystupovat v zahraničí a dodává to i sebevědomí lidem, kteří pracují u nás a v okolí. Když jsem se díval, kolik je česky vlastněných úspěšných značek v naší oblasti, moc jsem jich nenašel. To, že je v Zábřehu na Moravě velký nápis Sulko a je to firma, kterou vlastní Libor Suchánek a vede ji Petr Suchánek, vytváří velký symbol pro město a okolí. Lidé mají být na co hrdí, protože nepracují, aby se ty hodnoty odvezly do Německa nebo do Ameriky, ale aby zůstaly v regionu. Také podporujeme místní mladé lidi, aby mohli sportovat a dáváme peníze na různé projekty. 

Více najdete zde.

24. 10. 2020