#restartpodnikani Trendy nákupu vozů během pandemie dle AAA Auto

„Lidé začali kupovat větší auta, protože věděli, že budou dovolenou trávit v tuzemsku,“ popisuje trend nákupu vozů Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. A jaké jsou další zajímavé trendy nákupu vozů během koronakrize?

Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings.

AAA Auto je již 28 let na trhu, byla pro vás korona jedním z nejhorších období?

Pandemie je srovnatelná s ekonomickou krizí let 2008/2009, ale myslím, že dopady nakonec tak velké nebudou, tedy pokud nedojde k výraznější eskalaci počtů nemocných nebo dokonce mrtvých. Pět týdnů, po které byly naše pobočky v České republice a na Slovensku na základě vládních opatření uzavřeny, bylo pracovně asi nejtěžším obdobím, které jsem dosud ve firmě zažila.

Jak se chovali zákazníci během krize – co do typu a cen při výběru aut?

V době největší krize, když jsme nemohli prodávat na pobočkách, jsme rozjeli on-line prodej, který jsme podpořili i masivními slevami. V období března a dubna šly tedy ceny prodaných aut výrazně dolů. Pak se začal objevovat trend nákupu větších aut – kombi, MPV a SUV, který souvisí s tím, že naprostá většina lidí letos trávila dovolenou v tuzemsku a chtěli na ní vyrazit vlastním vozem. Zajímavým trendem je také fakt, že si své první auto kupují i starší lidé, kteří sice mají řidičský průkaz, ale třeba ani nikdy neřídili. Pro ně je nákup vozu cestou, jak se vyhnout veřejné dopravě, která je z hlediska nákazy velmi riziková. Tito lidé si kupují spíše střídměji vybavené vozy, ve kterých není tolik elektroniky. Více lidí také dojíždí autem do práce, podle našeho odhadu se jejich počet zvedl až o polovinu.

Musela firma nějak změnit svou strategii?

Zásadní změnou bylo, že jsme během asi osmi hodin od zákazu maloobchodního prodeje museli přejít na prodej on-line. Přesměrovali jsme na tento způsob obchodování veškeré dostupné zdroje. Postupně se nám v tuzemsku dařilo prodávat on-line až 350 vozů týdně, zatímco ještě v únoru to byly jen jednotky kusů za měsíc. Stále to ovšem byla jen pětina běžného objemu prodejů před krizí.

Museli jste některé z vašich 21 poboček v Česku zavřít či propustit zaměstnance?

K určité personální redukci jsme samozřejmě přistoupit museli, ale díky vládnímu programu Antivirus jsme většinu pracovních míst dokázali udržet. Díky poměrně příznivému vývoji prodejů v posledních měsících jsme řadu lidí mohli dokonce opět nabrat zpět. Počet poboček zůstal stejný, dokonce se nám podařilo dokončit výstavbu nového autocentra v Liberci, které jsme otevřeli v polovině září.

Vnímáte nějaké částečné narovnání trhu či si naopak myslíte, že tvrdý dopad na firmu teprve čeká?

V srpnu jsme byli již skoro na 90 % loňských prodejů, dosavadní prodeje v září se vyvíjejí ještě o trochu lépe. Další směřování trhu bude záležet na vývoji pandemické situace a na přijatých vládních opatřeních. Věříme, že v době pandemie zažije osobní automobilová doprava svým způsobem renesanci a vůz si pořídí i mnoho lidí, kteří by o tom jinak neuvažovali. Odhadujeme, že od jara by už mohl celý trh fungovat jako dříve, samozřejmě pokud nenastane v rámci pandemie nějaký katastrofický vývoj.

V jakém poměru obchoduje firma s auty od předchozích majitelů ze zahraničí a z Česka?

My se v každé zemi specializujeme na výkup a prodej vozů tuzemského původu. Takové vozy mají zpravidla jasný původ a jasnou servisní historii. Pokud nějaké vozy dovážíme ze zahraničí, pak to je jen malý objem aut, která jsou na českém trhu nedostatková. Většinou jde o zánovní vozy s vyššími stupni výbavy, luxusní auta či supersporty nebo investiční vozy pro naši značku Mototechna Classic.

Firma má v Evropě čtyři zastoupení – byly dopady krize podobné ve všech zemích či se to nějak markantně lišilo?

Zásadní odlišnost byla mezi Českou republikou a Slovenskem na jedné straně a Polskem a Maďarskem na straně druhé. Zatímco v prvních dvou zemích jsme museli mít více než měsíc zavřené pobočky, v Polsku a Maďarsku jsme sice mohli mít otevřeno, zato byl razantněji omezen pohyb obyvatel. Obojí mělo samozřejmě vliv na zásadní pokles objemu vozů, které jsme byli schopni za těchto podmínek prodat.

Jak byste dvěma větami charakterizovala to, co vaše firma dělá?

Jsme mezinárodním poskytovatelem mobility, který obchoduje s ojetými a zánovními vozy a dodává služby v oblasti softwarových, aplikačních a technologických řešení obchodu s automobily. Ročně vykoupíme a prodáme téměř 90 000 vozů ve čtyřech zemích střední Evropy a jsme tak s více než čtyřmi desítkami poboček největším obchodníkem s automobily v tomto regionu.

Více najdete zde.

30. 9. 2020