#restartpodnikani Zámek Loučeň znovu otevřel své brány

Kateřina Šrámková, původní profesí daňová poradkyně, provozuje od roku 2000 Zámek Loučeň, který patří do první desítky nejnavštěvovanějších hradů a zámků v ČR. Během koronakrize musela areál kompletně uzavřít. Muselo se propouštět a nyní se učí znovu fungovat.

Letecká fotka zámku Loučeň

Jak se podepsala koronakrize na ekonomické situaci zámku?

Byli jsme po celou dobu zcela uzavřeni. Ze dne na den jsme se ocitli bez příjmů. Byla to pro nás nečekaná rána, protože klasicky máme otevřeno 365 dní v roce. Fixní výdaje pokračovaly a příjmy se nám zastavily. Ale museli jsme se s tím nějak popasovat. Naštěstí jsme na mzdy pro zaměstnance dostali dotaci v rámci programu Antivirus, ale zachránila nás rezerva z předchozích let, kterou jsme si prozřetelně drželi. Nyní jsme ale samozřejmě ve ztrátě, tak to budeme muset nějak dohnat.

Takže nebylo možné fungovat v rámci žádných vašich služeb ani v nějakém omezeném režimu?

Bohužel, kompletně zavřeno. Museli jsme kvůli tomu propustit i nějaké naše zaměstnance. Nechali jsme si ty klíčové, o které jsme nechtěli přijít. Bohužel musíme předvídat do konce roku a být opatrní, takže zatím je nenabíráme zpět, ale pokud se situace bude vyvíjet dobře, jsme připraveni je samozřejmě opět vzít zpátky. Zatím ale nikdo neví, co bude.

Kateřina Šrámková, ředitelka Zámku Loučeň.

Zámek Loučeň vždy nabízel kromě klasických prohlídek také další atraktivní služby, v jaké podobě je nyní můžete poskytovat?

V zásadě zůstáváme u podobné nabídky jako před krizí, ale samozřejmě používáme desinfekční prostředky a průvodci nosí roušky. Vynechali jsme čokoládové prohlídky, protože obsahují degustace, ale jakmile přijde doba „bezroušková“, bude i doba „čokoládová“ (usmívá se).

Myslíte si, že léto vám dokáže zahojit rány způsobné koronakrizí?

Všichni jsme čekali, že bude hlad, který zatím bohužel nepociťujeme. Neříkám to, abych si stěžovala, ale čekali jsme, že to lidem bude víc chybět. Společnost je ale stále velmi opatrná, obezřetná, protože ještě nikdo neřekl, že je vyhráno a že se není čeho bát. Je to pozvolný proces. 

Jak to vypadá s rezervacemi na léto co do zámeckého hotelu, svateb a soukromých akcí?

U svateb je mi líto snoubenců, kteří byli dlouho drženi v nejistotě, jak to vlastně se svatbami bude. Ti, kteří si chtěli užít i přípravy nebo měli mít svatbu se zahraniční účastí, svatbu raději přesunuli na další rok. Než mít svatbu všelijakou, tak raději zvolili žádnou. Na konci února jsme měli našlápnuto na fantastickou letní svatební sezónu, ale polovina rezervací se přesunula na podzim a druhá polovina na příští rok. Co se týče privátních oslav, jako jsou oslavy narozenin a srazy, tak po tom poptávka díkybohu je. Svatby poklesly a firmy stagnují, takže se těšíme na privátní hosty, kteří nám snad pomohou se přes tu ztrátu přenést.

V čem je zámek Loučeň ojedinělý oproti ostatním?

Ve třech věcech. První je ta, že žádná z památek, která je prohlášena za kulturní památku nemá pod jedním vedením kombinaci ubytování, gastronomie a prohlídek pro návštěvníky. My máme všechny tyto tři služby propojené a ve vzájemné interakci. Díky tomu dokážeme skvěle doladit provozní záležitosti. Druhá výhoda – jsme privátní, nikoli státní zámek, takže nemusíme řešit komplikovaná pravidla a rigidní procesy. Třetí je, že máme 20 let jedno kontinuální vedení čili mě (směje se ředitelka), to znamená, že jaké jsem to vytvořila, tak to je a vše má své souvislosti, které jsou od začátku nastavené a dodržované.

Jak změnila koronavirová krize vaši marketingovou strategii ve smyslu, na co a koho se nyní zaměřit?

Na to asi ještě nedokáži odpovědět, znovu se učíme fungovat, takže bude chvíli trvat, než se vše rozpohybuje. Aktuálně pracujeme na tom, abychom měli obsazené léto, takže používáme tradiční marketingový mix. Změnila se možná v tom, že se soustředíme na nástroje zaměřující se na českou klientelu a rodiny s dětmi.

Jaký bude podle vás v budoucnu trend co do nabídky zámeckých areálů? Bude to důraz na tematické akce, na zážitkové balíčky či další atraktivní doplňkové služby?

Myslím si a pozorujeme to dlouhodobě, že lidé chtějí relax, pohodu, zážitek a úsměv na tváři. Lidé se již nijak extra nezajímají o historická data, dávají přednost zážitku. V parku máme například lehátka a necháváme návštěvníky, aby si prožili atmosféru místa. Budoucnost bude o zážitcích. Naše role je, abychom jim k tomu vytvořili dobré zázemí pro to, aby si to užili s těmi, které mají rádi a věnovali si vzájemně čas v příjemném prostředí. Našim úkolem je vytvořit jim k tomu ideální kulisu.

Na jaké akce se nyní mohou návštěvníci k vám těšit?

Na konci července je tradiční Mezinárodní den bosé turistiky, kdy lidé chodí po našem parku bosky. Celý srpen budeme mít pohádkové léto s Robinem Hoodem, věnované rodinám s dětmi předškolního věku. Na konci srpna nás čeká Hradozámecká noc a na podzim chystáme dvě novinky – cukrové prohlídky a fotbalové prohlídky. Na Loučeni vznikl totiž v roce 1893 první fotbalový klub v Čechách, takže budou probíhat tak zvané oživlé prohlídky. V zimě bude během adventu Příběh vánočního stromečku, takže je nač se těšit.

Léto s Robinem Hoodem.

Jste členem Helas New Encounters Clubu, jenž je součástí Podnikatelské platformy Helas. Myšlenkou platformy je „Budujeme hrdé Česko“, je vám toto téma blízké?

Já jsem velký patriot, vždy jsem byla. Zážitkové programy jsou u nás zaměřené na historické střípky, abychom posílili sounáležitost lidí v této zemi. Je to pro mě ale o zemském principu, nikoli národnostním.

Více najdete zde.

25. 6. 2020