Šéfka Smart Buying Wine: Jak lze nad kvalitním vínem získat i kvalitní přátelství

S Karin Uhlíkovou, jednatelkou projektu Smart Buying Wine, který je zaměřený na osobní setkávání a propojování lidí nad sklenkou skvělých vín, jsme mluvili hlavně o špičkových vinařstvích z Nového světa, o celosvětových trendech v pití, o krizi, která brzdí dobře rozjetý trh, ale i o jedné jihoafrické značce, kterou si nenechá ujít Barack Obama ani švédský král.

Co vás na světě vína stále fascinuje?

Díky té otázce si mohu vybavit své první okamžiky spojené s vínem. Bylo to v době, kdy jsem byla na mateřské dovolené a přestěhovala jsem se na Moravu, kde jsem bydlela deset let. Tam jsem se „učila pít“ víno spolu s přáteli a musím říct, že i to červené, které mi sice trochu drhlo na patře, jsem poctivě popíjela a  říkala jsem si, že se k němu musím propít, než mi začne opravdu dělat to správné potěšení. Takové byly mé vinné začátky.

Další roky jsem už žila a pracovala v Praze, a když jsem měla volno, tak jsem chodila na různé ochutnávky vín. Moc mě to bavilo, protože jsem ochutnávala velmi zajímavá vína, naučila jsem se o nich řadu zajímavostí, poznala nové lidi a měla jsem pocit příjemně stráveného večera. Osudová se pro mne stala degustace australských vín, která mne učarovala a já začala poznávat postupně více vín z Nového světa, ke kterým jsem získala velkou lásku. Podle mého názoru jsou to totiž vína plná sluníčka, ovoce a plnosti, vína nádherných chutí, která vás nikdy nezklamou.

Co bylo hlavním podnětem pro vznik vašeho projektu Smart Buying Wine?

Velmi mne lákala myšlenka dovážet vína z Nového světa, která v Česku nebyla až tak rozšířená. Jen na vysvětlenou, Starý svět je Evropa a všechny ostatní země jsou brány jako Nový svět. Italských, francouzských, španělských a dalších vín zde bylo spousta, ale vína z Nového Zélandu, Austrálie, Argentiny, Kalifornie a dalších zemí bylo mnohem méně. Lákala mne představa, že budu mít přímý přístup k těmto vínům a že je také budu moci nabídnout svým přátelům za zcela jiné ceny, než by byly běžně na trhu.

Začínala jsem opravdu s několika korunami v kapse, ale s velkou chutí a láskou k vínům. Přátelé si vína objednali, já je ze zahraničí přivezla a následně všem osobně rozvezla. Tím jsem měla možnost se s každým osobně setkat. Postupně jsem pro ně začínala připravovat i ochutnávky vín spárované s vybraným menu. Naším hlavním sloganem se stalo „Vína pro přátele“, a tak to i zůstalo. Přátelé jsou ti, koho mám možnost osobně poznat, nebo ti, koho mi naši přátelé sami přivedou. Všichni věděli, že vína jsou za opravdu výhodné ceny, a tak nikomu nevadilo, že chvíli trvalo, než jsem naplnila paletu vín a přivezla je. Nyní je to jiné, většinu vín mám už skladem.

Smart Buying Wine tedy není jen klasický eshop.

To máte pravdu. Ve své podstatě nejde o eshop. Tomu jsem se vlastně i dlouho bránila, protože jsem nechtěla dělat klasický obchod s víny. Já jsem hledala něco jiného, chtěla jsem se setkávat s přáteli a se zajímavými lidmi u skleničky vína a dobrého jídla. Eshop jsem nakonec zakomponovala jen kvůli tomu, aby si klienti mohli přečíst více o daném víně, a když už tedy budou chtít, tak aby si mohli hned objednat. Na stránkách ale naštěstí nemáme jen eshop, ale i zajímavé články s vinaři, virtuální ochutnávky, hodnocení vín a zajímavá videa nebo pozvánky na akce.

Chápu to tedy tak, že prioritní jsou privátní degustace. Jak probíhají a na koho jsou zaměřené?

Ano, každý měsíc připravuji ochutnávky vín, vždy v určité restauraci, kde se snažíme k vybraným vínům párovat i menu. Postupem času se naše ochutnávky staly spíše společenskými večery, i díky tomu, že na ně zvu další zajímavé hosty. Například vynikající mezzosopranistku paní Pavlu Švestkovou, hraběnku Mathildu Nostitz, saxofonistu Felixe Slováčka, portrétistu a fotografa Jadrana Šetlíka a řadu další zajímavých osobností. Hlavní snahou ale je pozvat světově uznávané vinaře z jednotlivých vinařství, která zastupuji. Před rokem  nás navštívil Matt Thomson, který byl 23 let  hlavním sklepmistrem novozélandského vinařství Saint Clair a který vybudoval tomuto vinařství zejména díky jeho Sauvignonu Blanc světově známé jméno. Matt Thomson byl již dvakrát v Londýně oceněn jako nejlepší vinař světa, co se týče výroby bílých vín. Po 23 letech z tohoto vinařství odešel, aby se mohl věnovat svým vlastním vínům pod značkou Blank Canvas a je pro mě velkou poctou, že tuto značku mohu zastupovat, protože všechna jejich vína mají více než devadesátibodové ohodnocení (ze stobodového systému hodnocení someliérů – pozn. red.). Velice blízké vztahy máme také s vinařstvím Graham BeckSteenberg z Jižní Afriky. Jejich vinaře jsme i několikrát pozvali do České republiky a uspořádali s nimi zajímavé ochutnávky jejich vín.

Velký úspěch měl také skoro rok připravovaný „vinný souboj“, který se odehrál v Praze, kam jsem pozvala vinaře z australského vinařství Wirra Wirra a z jihoafrického vinařství Steenberg, kteří mezi sebou soutěžili v degustaci svých vín. Byl to neuvěřitelný zážitek z vína i z naprosto přátelské a spontánní atmosféry. Pro naše VIP klienty pořádám takzvané Večery Ikon, kde se degustují ta nejlepší vína z naších vinařství. Několikrát za měsíc také pořádám soukromé a komorní ochutnávky vín pro maximálně patnáct privátních klientů a jejich partnery po celé České republice. Nyní připravuji Business Wine Club, který bude určen pro komorní setkávání u vína našich klientů spolu s jejich obchodními partnery. A právě taková setkávání lidí u vína mě na tom baví nejvíc.

Vína z Nového světa nejsou na tuzemském trhu příliš známá, proč tomu tak podle vás je?

V první řadě hraje roli vzdálenost. Vemte si jen to, že například z Nového Zélandu trvá doprava vín do Evropy tři měsíce. Stejně tak, pokud máte zájem navštívit nějaké vinařství, zastupovat ho a dovážet jejich vína do Evropy, tak musíte sami podniknout mnohem delší a nákladnější cestu. Naštestí mám možnost se s vinaři z těchto vzdálených zemí setkávat i Evropě a jednou nebo dvakrát do roka také na degustacích, které pro nás pořádají.

V čem jsou vína z Nového světa atraktivní a jiná oproti těm ze světa Starého?

Jak už jsem řekla, vína z Nového světa jsou plná sluníčka, ovoce a síly. Je to dané v první řadě klimatem, které je unikátní v tom, že přes den na vinicích panují většinou vysoké teploty a v noci naopak chlad, ale samozřejmě hraje roli i lokalita a podloží. U vín z Nového světa se tak často jako v Evropě něřeší, zda byla dobrá sezóna nebo ne. Pokud je hodně sluníčka, pak jsou většinou skvělé podmínky pro víno.

Existují vlastně nějaké globální vinné trendy? Pokud ano, jaké to jsou teď a kdo je vlastně určuje?

Ano, trendy existují, ne vždycky jsou ale globální. Světový trend je například pití suchých vín, ale u nás je spíš trend pití polosuchých a polosladkých vín. Co se týká šumivých vín, tak ty jsou jak světovýcm trendem, tak trendem u nás. Lze to pozorovat například u prosecca, jehož spotřeba každoročně narůstá. V současné době ale přicházejí i další trendy, jako jsou oranžová nebo autentická vína.

Jaké vinařské podoblasti najdeme ve vašem portfoliu a navštívila jste je osobně?

Osobně si vybírám vína, která jsou velmi kvalitní, mají za sebou příběh a mají vysoké bodové ohodnocení, proto také zastupuji světově známá vinařství z vyhledávaných vinařským regionů. Například australské vinařství Grant Burge z Barossa Valley, novozélandské vinařství Saint Clair z Marlborough, argentinská vinařství z Mendozy nebo Uco Valley. Jihoafrická vinařství  máme z regionů Stellenbosch, West Cape, Paarl, Constantia a Robertson.

Vína si vybírám podle jejich hodnocení, na doporučení našich přátel a milovníků vín a pak hlavně podle toho, jaká vína mám sama možnost při svých cestách ochutnat. Byla jsem několikrát v Austrálii, zamilovala jsem si Jižní Afriku a letos jsem plánovala Nový Zéland. Bohužel nyní jsou mé plány na cesty na nějaký čas kvůli koronakrizi pozastaveny, ale věřím, že se zase vše brzy rozběhne a já podniknu další vinné výpravy. Ať už sama, nebo se svými přáteli, pro které také cesty za víny připravuji.

Jak vlastně tahle „vaše“ vinařství prožívají letošní rok, co se týče otřesů způsobených pandemií?

Je to opravdu nešťastný rok, který se dotýká nás všech po celém světě. A ač se to nezdá, tak strádají opravdu všichni. V první řadě je to tím, že se zrušily všechny akce, a tím i každoroční veletrhy vín určené pro odbornou veřejnost, které jsou klíčové pro vinaře i pro obchodníky. Další problém je, že například v JAR, ale nejen tam, byl omezen a nakonec dokonce zastaven export vín. Na druhou stranu například v Evropě se nyní hodně řeší, že kvůli tomu, že je omezený prodej, zůstávají sklady plné starých vín. A protože letos byla výborná vinařská sezóna, která vede k výrobě mnoha lahví výborného vína, vzniká problém, kam toto víno uskladnit a za kolik prodávat.

Jak současnou situaci vlastně zvládá vaše firma?

Je to pro nás pro všechny dost velká újma. Vzhledem k tomu, že nemůžeme dělat degustace a lidé jsou i opatrnější v očekávání toho, co bude dál, tak se víc šetří. Díky tomu, že našimi hlavními zákazníky jsou privátní klienti a jejich firmy, tak jsme na tom ještě relativně dobře oproti obchodníkům s víny nebo vinařům, kteří mají svou hlavní klientelu v gastronomii, a zásobují tak hlavně restaurace a hotely.

Ať skončíme něčím optimistckým: Jaké víno vás v poslední době nějak zaujalo a proč?

Díky tomu, že mám ráda vína, která mají za sebou příběhy, mohu říct, že v popředí se u mne drží vynikající šumivá vína jihoafrického vinařství Graham Beck, která jsou vyráběna „metodou champagne“ a stala se slavnostním nápojem řady významných osobností. Například Barack Obama si tohle víno vybral jako slavností nápoj při oslavě své prezidentské kandidatury, Nelson Mandela ho měl při prezidentské inauguraci, švédský král Karel XVI. Gustav víno osobně vybral jako svatební nápoj na svatbu princezny Madelaide v roce 2013.

Tahle vína vlastně otevřela světu dveře do Bílého domu, protože do té doby zde mohla být podávána pouze vína americká. Poslední dobou mě ale oslovila i argentinská vína nejlepšího tamního vinaře a rockového muzikanta Marcela Pelleritiho, který jako jediný argentinský vinař získal za svá vína stobodové ohodnocení. Tato vína, zejména Malbec, mají úžasné aroma a nádhernou chuť, a proto je všem vřele doporučuji.

Ing. Karina Uhlíková, CSc.

Je jednatelkou Smart Buying Wine a velkou milovnicí vína. Kromě toho se věnuje interiérovému designu a rekonstrukcím starých objektů, kterým se snaží vdechnout novou duši. Ze všeho nejvíc miluje cestování za víny do vzdálených zemí, má ráda přírodu, cyklistiku a nordic walking. Ráda vaří, ale i relaxuje se skleničkou vína. Je velmi akční a má hlavu plnou nápadů, které se stále snaží zrealizovat. Jedním z nich byl právě i projekt Smart Buying Wine.

17. 12. 2020