Stanice Moskevská: Andělská vzpomínka na československo-sovětskou spolupráci

Stanice Anděl, která je dnes součástí asi nejvýznamnější dopravní křižovatky na levém břehu Vltavy, má velice specifickou a zajímavou historii. Svůj dnešní název, který může v konceptu ostatních okolních stanic vypadat netradičně, získala až po pádu komunismu. Odkazuje k lokálnímu pojmenování místa, které získalo své označení dle nárožního domu č. p. 222 U Zlatého anděla. Ten ke svému pojmenování přišel díky motivu fresky, jež zdobila jeho štít. Před listopadem 1989 se stanice jmenovala o něco méně romanticky. Moskevská.

Vestibul ve směru Na Knížecí s nápisem připomínající socialistickou družbu měst.

Stanice samotná se začala razit v roce 1980 a její výstavba připadla do rukou sovětského inženýra Lva Nikolajeviče Popova a jeho skupiny. Na podobě stanice spolupracovala i česká architektka Eva Břusková.

Ražba z družby

Výstavba probíhala totiž v rámci tzv. družby měst, která se uskutečnila v rámci zemí socialistického bloku. Čeští inženýři Metrostavu zase tou dobou budovali stanici moskevského metra Пражская (Pražskaja), která si svůj název ponechala dodnes.

Walk-through stanicí Pražskaja (zdroj: VideoFromMoscow).

Spolupráce českých a sovětských stavitelů se podepsala zejména na vizuální kultuře obou stanic (Anděl i Pražskaja). Stanice moskevského metra, která vznikla z návrhu českých inženýrů, skutečně vypadá jako běžná stanice linky B. I v Moskvě byl použit stejný koncept barev i materiálu, zejména pak obkladu z keramických tvarovek, který je v rámci celého moskevského metra velmi unikátní.

Moskevský Anděl

Podobně, avšak ne tolik významně, je tomu u stanice Anděl. Stanici odlišuje od jednotící estetiky žluté linky B zejména použití červeného mramoru jako obkladu za kolejištěm a také tvar a umístění světelných objektů. Pohled na celý koncept stanice odhaluje podobnost s estetikou moskevského metra, a to zejména v pojetí chrámové (vznešené) koncepce. Některým cestujícím údajně připomíná vnitřek pravoslavného paláce.

Střední loď stanice československo-sovětské spolpráce Anděl (pův. Moskevská).

Socialistická spolupráce družby měst byla stvrzena nejen pojmenováním stanice, ale také četnou uměleckou výzdobou. Ta obsahově odpovídá socialistickému výkladu historie a světa, formálně ji pak můžeme zařadit do socialistického realismu.

Spolupráce mimo provoz

Na stěnách za kolejišti se dodnes nachází osm bronzových reliéfů s tématikou agrárnictví, socialistické bezpečnosti, vzdělanosti a vesmírného dobývání. Ty byly v divoké atmosféře devadesátých let odstraněny a následně znovu instalovány, jako politicky nezávadné doklady historie. Podobný osud bohužel nepotkal florentskou celonástěnnou mozaiku v severním vestibulu s tématikou Moskvy, která byla odstraněna definitivně.

Jeden z osmi bronzových reliéfů s tématikou socialistického realismu.

Původní podoba severního vestibulu s florentskou mozaikou na téma Moskva (zdroj Pražské Metro – čtvrtá dimenze velkoměsta, 1990 Panorama).

V severním vestibulu můžeme také vidět nešťastně vyvedený nápis „Anděl“ na červeném podkladu. Nešťastný je proto, že se jedná o novodobou náhradu dekorace. Barva ani font nápisu neodpovídá původnímu konceptu. V druhém vestibulu se nad eskalátory nachází bronzový nápis s reliéfem Moskva – Praha. Eskalátory jsou stejně jako socialistická spolupráce obou měst v současné době mimo provoz, stejně tak celý vestibul. Vstup do metra bude každopádně v provozu opět v září roku 2021.

Další díly seriálu o pražském metru si můžete přečíst tady.

25. 12. 2020