Udržitelné kolekce a zlepšující se módní průmysl aneb jak nám módní řetězce lžou

Každý týden přichází příběhy o tom, jak H&M udělalo dobrou věc. Skupina H&M zahrnující nejen H&M, ale i COS, Weekday, Monki, Arket, nebo & Other Stories, zjevně utrácí za svůj marketing spoustu peněz. Peněz, které by mohly být vyplaceny jejich pracovníkům šijícím naše levné a trendy kousky, které nepotřebujeme. Mimochodem, nikdo z nich si nevydělá ani minimální mzdu. Toho značka slíbila napravit již v roce 2013, ale stále čekáme.

Majitelem skupiny H&M je Stefan Persson, který je dle deníku Forbes 83. nejbohatším člověkem na planetě. Zdá se, že se chce na žebříčku dostat ještě o něco výš a „tvrdě“ pro to dře. Pro svou výrobu využívá především země, jako jsou Bangladéš, Čína a Indonésie. 

Skupina H&M nám hrdě přináší informace o tom, jak mění business model z lineárního na cirkulární, že do roku 2030 budou jejich materiály vytvářeny pouze udržitelně a do stejného roku bude jejich uhlíková stopa neutrální, a dokonce do roku 2040 i pozitivní. Vyprávění pohádek jim jde dobře.

Realitou však zůstává, že neexistuje důkaz jediného zaměstnance H&M, který by si vydělával spravedlivé životní minimum (podle Clean Clothes Campaing). Skupina v roce 2013 slíbila, že do konce roku 2018 dostane férově zaplaceno jejich více než 850 000 pracovníků. Nicméně místo vyplnění slibu přesunuli svou výrobu, takže není možné sledovat jejich dodavatelské řetězce a podmínky jejich pracovníků.

Bez etické výroby neexistuje udržitelnost a tím pádem kolekce H&M Conscious je pouhá lež. Nepotřebujeme více oblečení, ale opravdovou etickou výrobu a pracovníky, kteří se za ni budou stavět.

Samozřejmě nejde pouze o značky spadající do skupiny H&M. Většina současného módního průmyslu vytváří obrovské zisky na základě neetické práce. Začínáme vidět stále více a více módních značek s kolekcemi hlásícími se k udržitelnosti a k recyklovaný materiálům, i přestože většina zaměstnanců oděvního průmyslu stále doslova riskuje své životy.

Udělejte alespoň drobné kroky ke zlepšení. Nenakupujte fast fashion, milujte své oblečení a starejte se o něj nebo napište email značce s požadavkem na zlepšení.

Každý z těchto činů se počítá.

Za lepší módu!

14. 10. 2020