women4children

Darovat, podělit se, věnovat… slovo charita, původem caritas/slitování, je známo již od nepaměti. Avšak ani dnes není jednoduché si vybrat, komu peníze věnovat. Jak si vybrat tu správnou organizaci? Dorazí peníze skutečně tam, kam si přeju? Stejné obtížné je peníze sehnat. Fundraising v Německu je ještě pořád na začátku.

„Pojď, nejdříve ti namaluji, jak vypadá struktura společensky prospěšných organizací v Německu,“ začala Michaela Mumm-von Oldenburg dříve, než jsem jí položila první otázku. Do bloku mi začala malovat a vysvětlovat. „Existují výkonně prospěšné organizace, které se starají o projekty. Radí a zařizují vše samy, často přímo v zemích, kde pomáhají. A k tomu mají ještě samy vybírat peníze? To není jednoduché. Proto existují také organizace, které peníze sbírají a prospěšným organizacím posílají. Fundraising je systém, který je v USA již dlouho zakořeněný, Evropané si na něj ale ještě stále neumějí zvyknout…“

Takže předpokládám, že ty sis při svém časovém zaneprázdnění vybrala fundraising?

Naprosto správně. Když jsem před pěti lety prodala svou velkou právnickou kancelář, dopřála jsem si poprvé v životě tři měsíce volna. Ke konci jsem dospěla k názoru, že se mně daří v životě dobře a že bych chtěla společnosti něco vrátit. Tak vznikl nápad založit women4children. Mám hodně přítelkyň, proto ten název – ženy dětem.

Jako právnička jsi zajisté dlouho uvažovala, jakou formu si vybrat.

Najít tu správnou nebylo jednoduché. Nakonec jsem se rozhodla pro novou formu, která vznikla teprve před šesti lety – gGmbH, neziskové s. r. o. Myslím, že to je nejvíce profesionální forma prospěšné společnosti, jednoduše proto, že je to právní osoba. Jsem zakladatelka, ale dobrovolně jsem si vybrala i dozorčí radu, v níž je šest žen. Ty kontrolují nejen činnost naší organizace, ale také vybírají, komu se peníze pošlou.

Je těžší peníze sehnat, nebo rozhodnout, které organizaci peníze pošlete?

Obojí je těžké. Dostáváme týdně někdy i sto žádostí o peníze. To není divu, při více než půlmilionu prospěšných společností v Německu. Velmi pečlivě vybíráme, kam peníze pošleme. Obzvláště nás zajímá, jaké mají organizace správní náklady. Když nám někdo pošle padesátistránkový prospekt na drahém papíře nebo jejich bilance vykazují náklady více než 50 % z příjmu, nejsou to naši partneři. Moje náklady jsou minimální. Všichni pracujeme dobrovolně, a tak téměř všechny peníze, které nasbíráme, můžeme posílat dále. Také zkoumáme, co organizace s penězi dělají, jak jsou eficientní, jaké mají výsledky. Tady odvádí naše dozorčí rada opravdu vynikající práci.  

Jaké to je, říct si o peníze? Jeden by mohl říci, ta je dost bohatá, tak proč ještě žádá peníze.

Víš, ono je to hlavně o důvěře. Peníze sbíráme tak, že máme pevné dárce, kteří nám věří a posílají měsíčně příspěvky. Někdy jsou to menší částky, ale jsou pravidelné a to je důležité. Sama také organizuji akce, při kterých sbírám peníze. Tak vzniklo i sdružení Ladies in Red. Ano, chceme sbírat peníze, ale přitom se i bavit. Jsem neúnavným šiřitelem myšlenky dárcování. Mluvím o tom s mými klienty, se známými i novými lidmi, které potkávám, a také na všech akcích, kam chodím.

Které organizace aktuálně podporujete?

V Berlíně například Schule im Wald. Nebo Förderverein des Elisabethstifts e.V. Podporujeme i mezinárodní projekty, ale ukázalo se, že převod peněz do neziskových organizací, které mají sídlo v zahraničí, je komplikovaný. Proto se snažíme co nejvíce podporovat organizace, které působí v zahraničí, ale sídlí v Německu. Příkladem je třeba Fortaleza e.V., TAMAD e.V. nebo Förderverein Südindien e.V.  

Jakou máš pro svou organizaci vizi?

Přála bych si, aby rostly dary do fundraisingu. Nemám tím na mysli konkrétně moji organizaci, ale myslím to všeobecně.

Foto: Danuše Siering

8. 2. 2020