Záchranný fond pro německý automobilový průmysl

Německý automobilový průmysl zažívá časy, na které není zvyklý. Dříve premiant, na jehož party rádi tancovali všichni, kdo se chtěli dostat aspoň do lesku gigantů, kteří byli pro mnohé nedosažitelným hospodářským příkladem. Dnes se z něj stává pacient, který nutně potřebuje pomoc.

Ta přichází v osobě Frank-Jürgen Weise, zkušeného krizového manažera, který povede nový, státem podporovaný, ale soukromě financovaný záchranný fond pro automobilový dodavatelský průmysl, který slibuje lukrativní návratnost 12–15 procent ročně. Jak uvádí Steingarts Briefing, fond, který bude působit pod názvem Best Owner Group GmbH, je interně znám jako transformační fond a jeho první investoři budou představeni na summitu akce Concerted Mobility Action v listopadu v sídle kancléřky.

Frank-Jürgen Weise, zdroj: Die Welt.

Fond má nasbírat cca 500 milionů eur základního kapitálu a sloužit společnostem jako injekce likvidity, „aby byl přechod z dnešních struktur k novému průmyslovému uspořádání zajištěn sociálně přijatelným a tržním způsobem,“ uvádí interní strategický dokument.

Autoři píšou, že existují společností, které budou mít potřebný kapitál a technologie pro strukturální změny a mohou se přizpůsobit se svými novými produkty potřebám zákazníků. Existují však také společnosti, které jsou specializované na výrobu komponentů pro spalovací motory. Ti nebudou mít ještě dlouho schopnost plnit dodací povinnosti tak, aby splňovaly dnešní technické specifikace zákazníků a zároveň se dokázaly zaměřit na vývoj nových produktů. Těmto společnostem je určen transformační fond BOG. Předpokládá se, že se jedná o více než polovinu z přibližně jednoho milionu dodavatelských společností, které jsou sdruženy v Asociaci automobilového průmyslu (VDA).

Fond se stane v problémových společnostech majoritním vlastníkem, přičemž soukromí investoři dostanou velkorysou nabídku. Za investování do fondu BOG mají získat investoři během investičního období návratnost kapitálu ve výši 12–15 procent ročně. Stát vidí ve fondu podpůrnou službu trhu s cílem, aby velcí výrobci uzavírali s postiženými firmami dlouhodobé smlouvy o dodávkách. Financování společností je zajištěno, klesající využití kapacit bude dobře organizováno a eventuální downsizing bude naplánováN&Nbsp;“dobře a společensky přijatelně“. 

S nápadem vytvořit tento fond přišly odbory. Jednání byla zahájena v létě na automobilovém summitu se zástupci spolkové vlády, vlád jednotlivých spolkových zemí a Asociace automobilového průmyslu (VDA).

21. 9. 2020